Schwarcz-Kiefer Patrik, a Jobbik-Konzervatívok auzásért felelős szakpolitikusa az Árpád híd pesti hídfőjénél tartott pénteken sajtótájékoztatót. Nem messze attól a helytől, ahol alig egy héttel korábban egy 50 milliós, 713 lóerős, 300 km/h végsebességű, versenyzésre feltuningolt Mercivel 130-150 km/órás sebességgel száguldozó 33 éves férfi halálra gázolt, egy a kerékpárúton (!) szabályosan tekerő 26 éves biciklist.
Ez a tragédia felhívta a figyelmet arra, hogy Magyarországon az utakon káosz uralkodik. Olyan káosz, amivel a kormány szemmel láthatólag nem akar semmit kezdeni.
– kezdte a jobbikos politikus.
Rámutatott: a közúti gyorshatjtások esetén 2008 óta semmit sem változtak a büntetési tételek. Szerintem legkésőbb most, ebből a szörnyű tragédiából tanulval el kell kezdenünk gondolkozni, hogy miként tudjuk a magyar közutakat biztonságosabbá tenni.
Ennyi maradt a szerencsétlenül járt fiú kerékpárjából. (MTI/Mihádák Zoltán)
A Jobbik-Konzervatívok többek között ezért indította a párt a normális autózásért programját, melynek egyik legfontosabb eleme, hogy az Országos Rendőr-főkapitányság álljon neki az átlagsebesség-mérő rendszerek kiépítésének.
Nyugat-Európában számos példát látunk arra, hogy az átlagsebesség-mérő rendszerek megoldást nyújtanak a gyorshajtás problémájára, miközben Magyarországon általános jelenség, hogy a fix sebességmérőknél lelasítanak, utána viszont még gyorsabban hajtanak tovább a felelőtlen autósok.
Schwarcz-Kiefer Patrik szerint ez egy egyértelműen jól működő megoldás lehetne, de úgy látja, hogy az ORFK egyelőre nem mutat szándékot az ilyen rendszerek kiépítésére.
"Fontos, hogy érezzék a tettük súlyát!"
Egy másik fontos pont az objektív felelősség vizsgálata – hangsúlyozta a jobbikos politikus. Szerinte a szabálytalankodók jelenleg könnyen ki tudnak bújni a valódi felelősségre vonás alól. Ausztriában ezzel szemben a gépjármű üzembentartója egy bizonyos súlyú kihágás fölött nem háríthatja el a felelősséget azzal, hogy nem ő vezette az autót – magyarázta Schwarcz-Kiefer.
Rámutatott: manapság nagyon sokan a pénzbüntetésre, csak mint a gyorshajtás járulékos költségére tekintenek, így nincs igazi elrettentő hatása. Nagy Britanniában a büntetési tételek nagysága a szabálysértő, illetve elkövető napi fizetésétől függ – hozott nyugati példát a jobbikos politikus.
A fizetéstől függő büntetések elrettentő erővel bírnának a gazdag honfitársainkra is, akik jelenleg csak járulékos költségként tekintenek a pénzbüntetésekre.
– mondta Schwarcz-Kiefer Patrik utalva az olyan emberekre, mint a múlt hétvégén 50 milliós autójával halálos balesetet okozó sofőr.
Hozzátette: az illegális versenyekkel is kezdeni kell valamit. Egyrészt a rendőrségnek jobban oda kéne figyelnie az ilyen versenyekre, másrészt súlyosbító körülényként kéne kezelni, ha valaki illegális verseny közben okoz balesetet. A jobbikos politikus szerint a legális versenyek felé kéne terelni a hobbiversenyzőket.
(Címlapkép: 2023. július 1. Ütközésben összeroncsolódott személygépkocsik az Árpád hídon 2023. július 1-jén. Eddig tisztázatlan körülmények között egy személyautó elütött egy kerékpárost, majd összeütközött egy másik autóval. A balesetben többen megsérültek, egy férfi a kórházban meghalt. MTI/Mihádák Zoltán)