Egyre több panasz érkezik az utasoktól az elviselhetetlen állapotok miatt, a MÁV-Volán-csoport elismerte a probléma létezését, de nincsenek jogköreik a kezelésére, a rendőrség igyekszik jelen lenni a járatokon és a megállókban, de nincsenek elegen, a volt fideszes, kerepesi polgármester szerint ideje lenne, ha a Belügyminisztériumban felébrednének. A H8-as gödöllői és a H9-es csömöri HÉV vonalát érintő közbiztonsági krízisről a 24.hu készített összeállítást.
Undorító, vállalhatatlan, közveszélyes emberek lepték el a H8-H9-es HÉV vonalát, és élhetetlen az egész
– írta a lap egyik olvasója, aki szerint a helyzet egyre durvul. Hozzátette: mivel rengeteg ember közlekedési útvonalát érinti, ezért minél hamarabb meg kellene oldani. „Naponta több tízezren szívnak miattuk.”
A probléma nem újkeletű, de egyre rosszabbodik a helyzet: a sajtó is többször írt róla, hogy milyen incidensek keserítik meg a gödöllői HÉV utasainak életét. A 24.hu-nak nyilatkozó utas szerint teljesen átvették az uralmat az Örs vezér terén és a HÉV-en a drogosok. Napi szinten járnak ki „komplett csapatok” Kerepesre és vissza, és a köztes megállóknál is leszállnak balhézni.
Mindenhol szemét, fecskendők, zombi állapotban lévő emberek, kosz, vizelet és emberi ürülék
– ez az általános összkép a szerelvényeken és a megállókban.
Egy nyári este, 11 óra után, három megálló alatt 18 drogost számolt össze a lapnak panaszkodó utas. Szerinte nem lehet tőlük utazni, mert dohányoznak, fenyegetőznek, szemetelnek, üvöltöznek és terrorizálják az utasokat.
A 24.hu felkereste a HÉV-ek üzemeltetéséért felelős MÁV-Volán-csoportot is. Az állami társaság megerősítette a lakossági tapasztalatokat.
Sok az ittas, kábult, bódult személy, akik rendszeresen zavarják a HÉV-en utazó embereket, érvényes menetjegy vagy bérlet nélkül utaznak, összeszennyezik a szerelvényeket. A helyzet romlásának az utasok és a kollégáink egyaránt kárvallottjai
– írták a lapnak.
Hangsúlyozták: a MÁV-Volán-csoport jogi és anyagi lehetőségei korlátozottak az erőszakosan viselkedő, a jogszabályokat és az együttélési normákat be nem tartó személyekkel szemben. „Sem jogosultak, sem képesek nem vagyunk átvenni a rendőrség jogkörét, de természetesen nem is erre, hanem a lehető leghatékonyabb együttműködésre törekszünk mind a rendőrséggel, mind pedig a helyi hatóságokkal és civil polgárőr egyesületekkel” – tették hozzá.
Főleg a csúcsidőben és az késői órákban kiemelt létszámban dolgoznak a személy- és vagyonőr végzettségű ,,HÉV rendészek”, akik ugyan jogosultak intézkedni, de ezt az esetek jó részében rendőri segítség nélkül nem képesek foganatosítani. Ők is úgy látják, hogy a probléma mérete „időnként túlmutat a rendelkezésre álló kapacitásokon”.
Azoknak az utasoknak, akik félnek a járatokon, vagy valamilyen atrocitás éri őket, a MÁV-Volán-csoport azt tanácsolja, hogy forduljanak a a HÉV rendészekhez a járművezetőkhöz, vagy hívják rögtön a 112-es segélyhívó telefonszámot.
A rendőrség a rendelkezésére álló erőkkel és eszközökkel – együttműködve a stratégiai partnereivel, a polgárőrséggel és a Magyar Államvasutakkal – mindent megtesz az utazók biztonságáért
– válaszolta az Országos Rendőr-főkapitányság jelezte a 24.hu-nak.
A H8-as és H9-es HÉV-vonalon történt bűncselekményeket érintő bejelentésekkel és eljárásokkal kapcsolatos statisztikai kimutatásokkal a rendőrség nem rendelkezik.
Annyit megerősítettek a lapnak, hogy a BRFK és a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság havonta közös akciókat szervez, melynek során a rendőrök a szerelvényeket, a megállóhelyeket és a járatok vonalát is ellenőrzik. A Gödöllői Rendőrkapitányság illetékességi területére eső megállókban és azok környékén szúrópróbaszerű ellenérzéseket végeznek a helyi rendőrök, heti több alkalommal pedig a vonatokra is felszállnak.
Egyelőre nincs hosszú távú megoldás:
Hiába szállítják le a randalírozó utasokat egy megállónál, és intézkednek velük szemben, sokszor még aznap visszatérnek a szerelvényekre.
Kerepes polgármestere, a 2019-ben még a Fidesz-KDNP színeiben megválasztott, de idén már egy egyesület jelöltjeként a fideszes indulót legyőző Gyuricza László úgy látja, a rendőri jelenlét hiánya miatt harapódzott el a probléma.
A rendőri jelenlét hiánya a szegregátumokban az olcsó drogok terjesztésére lehetőséget ad.
Szerinte az önkormányzat által támogatott polgárőrség és a közterület-felügyelet jelenti pillanatnyilag a megelőzést, viszont a felderítés, a nyomozás és az elfogás továbbra is rendőrségi hatáskör.
„A rendőrség botrányosan alacsony létszáma a valóban hatékony védekezés, megelőzés akadályozója, a munkájuk leginkább reaktív. E mellett a megmaradt rendőri erők alulmotiváltak, országos szinten érezhető a morális válság, és erről nem a jelenlegi állomány tehet. Maximális tisztelet a rendszerben maradt rendőreinknek, akik sokszor erejükön felül próbálnak teljesíteni” – mutatott rá Gyuricza László.
A kerepesi polgármester úgy látja, a HÉV-vonalon érintett települések polgármestereinek összefogva kellene belügyminiszterhez fordulniuk, mert Pintér Sándor nem látja, hogy „a császár meztelen. Statisztikákkal, időhúzásokkal nem lehet szembe állítani jogos lakossági felháborodást.”
Az elmúlt 15 évben 20 ezer rendőr tűnt el országosan a rendszerből, ennek felismerése és beismerése már elindítaná a nagypolitikai aktorokat a megoldás irányába
– tette hozzá.
Az Örs vezér téri HÉV-végállomás és a Rákosfalva HÉV-megálló közötti szakaszon a zuglói önkormányzatot is érinti a drogos bandák jelenléte, azonban mivel a HÉV szerelvényeinek üzemeltetője, a MÁV-HÉV Zrt. nem önkormányzati, hanem állami szolgálató, a járműveken az önkormányzati közterület-felügyelők nem teljesíthetnek szolgálatot
A megállókban és azok környékén a zuglói közterület-felügyelők rendszeresen járőröznek, és fellépnek szeszesital fogyasztókkal, a szemetelőkkel, az erőszakos személyekkel és másokat zavaró módon koldulókkal szemben. A rendőrség feladatait azonban ők nem képesek, és nem is jogosultak ellátni.
(Címlapkép: Utasok szállnak fel a Gödöllő és Budapest között közlekedő H8-as HÉV-re. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba)