Aláírták a gigahitelt a finoman szólva nem túl gazdaságosnak tűnő Budapest–Belgrád vasútvonalról

Aláírták a gigahitelt a finoman szólva nem túl gazdaságosnak tűnő Budapest–Belgrád vasútvonalról

Magyarország számára előnyös és biztonságos hitelszerződés született a Budapest-Belgrád vasútvonal létrehozására Magyarország és Kína között – tájékoztatta Varga Mihály az MTI-t pénteken, miután aláírta a beruházás elindulásához szükséges hitel-megállapodást.

A pénzügyminiszter kiemelte: a szerződés aláírásával megkezdődhet a beruházás, amellyel térségünk logisztikai központjává válhat Magyarország.

A kínai Eximbankkal kötött megállapodás szerint a beruházás 85 százalékát hitelből, a fennmaradó 15 százalékot saját forrásból, önrész biztosításával finanszírozza a magyar állam - emelte ki Varga Mihály. Mint mondta: a megállapodás pénzügyi feltételei a piacon jelenleg elérhető államadósság-finanszírozási lehetőségekkel összevetve is kedvezményesek.

A pénzügyi tervezést és a kiszámíthatóságot erősíti, hogy a hitel fix kamatozású, így a piaci körülmények esetleges romlása esetén sem változnak a feltételek. A hitelszerződés lehetővé teszi továbbá az előtörlesztést is, ennek megfelelően a kormány folyamatosan vizsgálni fogja a piaci feltételeket, és amennyiben az Magyarország számára előnyös, kezdeményezni fogja az előtörlesztést.

Varga Mihály emlékeztetett: a beruházást kivitelező magyar-kínai konzorciummal tavaly tavasszal írták alá a vasútvonal korszerűsítésére vonatkozó szerződést. A szerbiai szakaszon már folyik a felújítás, amely a várakozások szerint 2022 végére készül el. A cél az, hogy 2025-re a teljes vasútvonal megépítése befejeződjön – emelte ki Varga Mihály.

(MTI)

Indoklás nélkül levették a Budapest-Belgrád-vasútvonal titkosítását a bizottság napirendjéről

Csütörtök délután az Országgyűlés Törvényalkotási bizottsága tárgyalta volna azt a törvényjavaslatot, amely 10 évre titkosítaná az 1700 milliárdos Budapest-Belgrád-vasútvonal részleteit, azonban az ülés elején a testület fideszes elnöke, Hende Csaba közölte, a kormány által benyújtott előterjesztést leveszik a napirendről. A napirendi pont utolsó pillanatos törléséhez semmilyen indoklást nem fűztek, elvileg egy másik időpontban tárgyalja majd a bizottság a beruházásról.