Narancs-korrupció: ezekért a projektekért bünteti majd Magyarországot az unió

100 milliárd forint megy a levesbe.

A portálnak egy kormányközeli forrás arról számolt be, hogy Orbánék minden valószínűség szerint a 10 százalékos átalánybüntetés lehetőségét választják majd, ha Brüsszel tényleg benyújtja a számlát, mivel a vizsgált beruházások után fizetendő bünettés összege meghaladná a 100 milliárd forintot, aminél még a fix összeg is kedvezőbb lenne.

Az Európai Bizottság az után ajánlotta  föl a tételes fizetés vagy az átalánybüntetés lehetőségét, hogy megállapította: a közbeszerzések ellenőrzési rendszere csak nagy jóindlattal nevezhető működőképesnek, az átvilágított minta alapján pedig úgy találták, hogy az uniós támogatásokból minden tizedik eurót indokolt megvonni Magyarországtól.

A vizsgálóbiztosok jelentésében ugyan nem szerepel ugyan a túlárazás szó, de a listán minden elemnél gondosan feltüntették a becsült és a szerződéses árat. Összességében végül közel 70 milliárddal lett magasabb a vállalási ár a közbeszerzési felhívást kiírók által kalkuláltnál, aminek zöme az út- és vasútépítésekből tevődött össze.

A szégyenlista

A vizsgált, összesen 972 milliárd forintos szerződési értékű minta több mint felét infrastruktúrafejlesztés, út-, vasút-, illetve vízügyi beruházások közül válogatták össze, de az uniós pénzek elosztását is felügyelő Miniszterelnökség alábbi projektjei is nagyító alá kerültek:

  • közbeszerzési és jogi szakértői tanácsadás: 4,8 milliárd forint,
  • kommunikációs tevékenység  (3 részben): 5,1 milliárd forint,
  • kommunikációs tevékenység (2 részben): 6,5 milliárd forint.

A vizsgált, nagyobb építési beruházások a következők voltak (zárójelben a szerződéses ár):

  • Hármas metróvonal, rekonstrukció, Dózsa György út – Újpest-Központ: 19,9 (24,1) milliárd forint,
  • Budapest-Esztergom, vasútvonal villamosítása: 28,6 (33,7) milliárd forint,
  • R67 gyorsút: 51,4 (65,7) milliárd forint,
  • Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy, illetve Fonyód-Kaposvár, vasútfejlesztés: 55,5 (72,4) milliárd forint,
  • Püspökladány-Ebes vasút-rekonstrukció 61(73,5) milliárd forint,
  • M4 Berettyóújfalu-Nagykereki, autópálya-építés: 68,6 (83) milliárd forint.

A további részletek ITT olvashatók.

Százmilliárd forintos büntetést kaphatunk a korrupt közbeszerzések miatt

29 közbeszerzésből 25 esetben súlyos szabálytalanságokat állapítottak meg az Európai Bizottság auditorai tavaly novemberi ellenőrzésük során. A 24.hu azt írja, alapvetően a Miniszterelnökségen belül működő közbeszerzési felügyeleti főosztály (kff) munkájáról van szó, ez a részleg kulcsszereplő, az ő szabályossági tanúsítványuk nélkül nem kaphat senki uniós támogatást.