Állami felügyelet alá vonhatják Olaszországban az autópályák fenntartását, ha az ezzel megbízott vállalatok nem tudják megfelelően ellátni a feladatot – jelentette ki Luigi Di Maio olasz miniszterelnök-helyettes csütörtökön, két nappal a tragikus genovai hídomlás után. Az Öt Csillag Mozgalom (M5S) nevű kormánypárt vezetője arról is beszélt az olasz rádiónak, hogy a Morandi hidat üzemeltető cégnek nem az osztalékok miatt kellett volna aggódnia, hanem inkább a biztonságra kellett volna többet fordítania.
„Az nem lehet, hogy valaki azért fizessen autópályadíjat, hogy aztán meghaljon. Azok, akiknek a karbantartás volt a feladata, nem végezték a dolgukat megfelelően. Azt a hidat le kellett volna zárni, mielőtt ez a tragédia megtörténhetett volna” – mondta Di Maio. Hozzátette: sokakat felháborít az a hatalmas profit, amelyre ezek a vállalatok – monopóliumokként – szert tesznek. Rengeteg pénzt kellett volna a biztonságra költeni, amelyet ehelyett osztalékként fizettek ki közölte Di Maio.
Az olasz kormánypárt „gyermekmesének" tartotta a leszakadt híd strukturális problémáit
Az 5 Csillag Mozgalom a nagyobbik olasz kormánypárt, megígérték, hogy kivizsgálják a leomlott genovai híd ügyét, de közben felbukkant az interneten egy korábbi bejegyzés, mely szerint a Morandi-hidat már rátették arra a listára, amin olyan infrastrukturális projektetek gyűjtöttek, amik elhibázottak, amennyiben a „költségek meghaladják a várható előnyöket" - szúrta ki a
Az olasz kormány szerdán az A10-es autópálya üzemeltetőjét, az Atlantia infrastruktúra-fejlesztő csoport tagjaként működő Autostrade (ASPI) vállalatot tette felelőssé a híd leomlásáért, és a fenntartó cég vezetőinek lemondását követelte, továbbá kezdeményezte, hogy a közútkezelőt fosszák meg koncessziós jogától. Matteo Salvini belügyminiszter azt állította, hogy a vállalatnak több milliárd eurós bevétele volt az autópályadíjakból, de a pénzt nem az eredetileg tervezett módon használta fel.
Az ASPI visszautasította a vádakat, és hangsúlyozta: az 1960-as években épített híd műszaki állapotát a törvényi előírásoknak megfelelően háromhavonta ellenőrizték.
Csütörtök reggel az Atlantia részvényeinek értéke 25 százalékot zuhant. Di Maio rádiónyilatkozata után pedig más autópályaüzemeltető-cégek, a SIAS és az ASTM részvényei is estek.
A mentőcsapatok harmadik napja kutatnak túlélők után a leomlott híd romjai alatt. A rendőrség nem közölte, hogy még hány embert tartanak nyilván eltűntként. A baleset halálos áldozatainak száma szerdán negyvenkettőre nőtt.
Giuseppe Conte olasz kormányfő rendkívüli állapotot hirdetett Genova város térségére, miután a baleset lényegében elvágta az egyik legforgalmasabb olasz kikötőváros legfőbb szárazföldi útvonalát Franciaország felé.