Hány gramm egy kilométer?

A parlament kulturális bizottságának jobbikos elnöke pénteki sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy nem lehet szabad tankönyvválasztásról beszélni, amikor a normatívába csak azon csomagok férnek bele, amelyeket az állam állít össze. Ha a pedagógusok ezektől eltérő könyvek mellett döntenek, azok megvásárlását az állam nem támogatja. Ezzel pedig olyan plusz terhet rónának a szülőkre, amit sokan nem tudnának vállalni. 
 
Elfogadhatatlannak tartja azt is, hogy a tankönyvfelelős tanárok egy része még a tavalyi, e feladatért járó pénzét sem kapta meg, az "elveszett" a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) rendszerében. Kifogásolta azt is, hogy például a szakképzésben tankönyv nélkül, a tanároknak kell összeállítani egyes segédanyagokat, így azonban a diákok nem ugyanazt tanulják országosan.
 
A jobbikos képviselő szerint olyan tankönyvpiacra van szükség, ahol az állam meghatározó szereplő, de új szabályozás kell. A színvonalbeli és tartalmi problémák kiszűrését sürgette és azt is kérte, hogy ne lehetetlenítsék el a jól működő kiadókat, tankönyvírókat. Értékelése szerint szabályozott keretek között többszínűségre van szükség, arra, hogy legalább három tankönyv között lehessen választani.

János vitéz, a kirekesztő

Az ellenzéki politikus rámutatott arra is: a kísérleti tankönyvek hemzsegnek a hibáktól és nincsenek összhangban egymással, azaz például olyan dolgokra hivatkoznak, amelyeket a diákok még nem tanultak egy másik tantárgyból.
 
Dúró Dóra szerint az új tankönyveket gyenge színvonalú képanyagok, nyelvhelyességi hibák, megoldhatatlan matematikai feladatok jellemzik. A legszebb, egyben a NER-re bájosan jellemző példa az, hogy Szőcs Géza, aki 2010 és 2012 között kulturális államtitkár volt, azóta pedig Orbán Viktor kulturális főtanácsadója, egyszerű íróemberként szerepel portéjával és gondolataival a kilencedikes irodalomkönyvben. "Ez mindennek a legalja" - fogalmazott Dúró Dóra. 
 
De vannak még hangulattól függően vicces, vagy elrettentő példák. 
 
Alföldy Jenő és Valaczka András 5. osztályos irodalomkönyvében kissé túlhajtják a polkorrekt bicajt. Amikor Petőfi a János vitézben „kutyafejű tatárokról” ír, a szerzők kötelességüknek érezték, hogy külön kommentárban figyelmeztessék a gyerekeket "az előítéletesség veszélyeiről". 
 
Arany János Toldijában a cseh vitézzel való összecsapás mellett pedig ott figyel a nélkülözhetetlen információ:
 "Bár életre-halálra ma már nem igen vívnak a sportolók, időnként történnek balesetek. Ilyen volt 1994-ben a San Marinóban rendezett Forma 1-es futam, ahol ketten is meghaltak"

Hány gramm egy kilométer?

Ha azt hinnénk, hogy furcsaságok csak az elszállt bölcsészek által szerkesztett tankönyvekben fordulnak elő, nagyot tévedünk.  Az ötödik osztályos matematika könyv egyik feladata például azt kéri a gyerekektől, hogy találjanak két olyan számot, amely 
osztható 100-zal, de nem osztható 10-zel. 
 
Mondjuk ez a példa a zsenik kiszűrésére remek eszköz lehet, hiszen, aki erre a kérdésre nem, hogy egy, de akár még két helyes választ is tud adni, abban minden bizonnyal az új kis Bolyait tisztelhetjük. 
 
Nekem személyes kedvencem az a példa, ahol egy kilométert kell átváltani grammra.