Jobbik: Tudott-e a kormány a metrójelentésekről?

A hármas metró pontos kórképe az elmúlt 26 év magyar politikájának.

A Jobbik képviselője szerint az MSZP és a Fidesz közös kudarca, illetve szégyene a 3-as metró állapota.

"Hiteltelen, és egyben felháborító az, hogy olyan politikusok mutatnak aggodalmat a 3-as metró állapotáért, akik évtizedes távlatban semmit sem tettek érte, noha hatalmuknál fogva lehetőségük lett volna rá"

– mondta Tokody.

A Jobbik arra szóltja fel a kormányt, hogy haladéktalanul teremtse meg a 3-as metró teljes körű felújításának pénzügyi feltételeit, mert „nem lehet napi félmilliónál is több ember életével játszani”.

Továbbá arra vár választ az ellenzéki párt, hogy a kormány tudott-e a 2014-es jelentésekről, ismerte-e azok tartalmát?

"Ha a tényekről pontos tudomása volt, és ezzel együtt történik a halogatás immáron évek óta, akkor a kormány felelőssége minden eddiginél komolyabb és súlyosabb ebben az ügyben"

– tette hozzá a Jobbik fővárosi képviselője.

A kormány cenzúrázná a valóságot

Egy hónappal ezelőtt a Jobbik fővárosi képviselője közérdekű adatigénylést nyújtott be a BKV-hoz, kérve az M3 metróvonal infrastruktúrájának műszaki állapotával kapcsolatos dokumentumokat. Az iratok múlt héten kerültek nyilvánosságra az ellenzéki párt jóvoltából. Tokody Marcell szerint az utasoknak joguk van tudni, hogy min utaznak. A nyilvánosságra hozott dokumentumokban tett megállapítások a 2014 nyarán-őszén végzett felmérések szerinti állapotokat tükrözik.

 

Dokumentumok: most mindent megtudhat a 3-as metró műszaki állapotáról

Az ellenzéki párt fővárosi képviselője, Tokody Marcell ugyanis amint megkapta a dokumentumokat, nyilvánosságra is hozta őket, mondvánÚgy gondoljuk, hogy az utasoknak joguk van tudni, hogy min utaznak.A dokumentumokban tett megállapítások a 2014 nyarán-őszén végzett felmérések szerinti állapotokat tükrözik, és nem a metrószerelvényekről szólnak -hiszen azokból csak újakat kell venni-, hanem magáról a kiépített hálózatról.

Ezekből kiderül, hogy mind a biztonsági, mind a kommunikációs vagy egyéb funkciókat ellátó rendszerek elavultak, hiányosak vagy hibásak. A metróvonal technikai színvonala a 25-30 évvel ezelőtti állapotokat tükrözi, a pálya állapota kritikus. Az utánpótlás, vagy szervizelési lehetőségek szűkösek. A távközlési rendszerek elöregedtek, továbbá a biztosítóberendezéseket és a mozgólépcsőket is cserélni kellene.

„Az M3-ban telepített berendezések elérték és többszörösen meghaladták az elvárható élettartamukat. Ma már többnyire alkatrész utánpótlás sem biztosítható hozzájuk”

- olvasható az egyik dokumentumban.

A kormány megpróbálta megakadályozni, hogy az adatok nyilvánosságra kerülhessenek, illetve olyan javaslatot készítettek elő az Országgyűlés számára, amely egyebek mellett lehetővé teszi majd a közforgalmú vasúti járművek biztonságos üzemeltetésével közvetlenül összefüggő műszaki adatok - így a 3-as metró műszaki adatainak is - 30 évre történő titkosítását. A törvényjavaslatot december 6-án fogadta el az Országgyűlés, kihirdetését és hatályba lépését követően meg fog nyílni a ma még közérdekű adatok titkosításának lehetősége.

Naponta füstöl el egy szerelvény az M3-as vonalán, de továbbra sincs megegyezés a felújítás elindításával kapcsolatban. Az is kérdés, hogy egyáltalán buszokkal ki lehetne-e váltani hosszú időre a metróvonalat (akkor is, ha a felújítás szakaszonként történne meg), amelyen naponta félmillióan utaznak. Múlt hét hétfőn a kora reggeli órákban egymásba csúszott két metrószerelvény az M2-es vonalán a Pillangó utcai megállónál. Kedd reggelig metrópótló buszok közlekedtek, de az nyilvánvalóvá vált, hogy a metrópótlás olyan terhelést jelent a közlekedésre, amelyet még percenként indított buszokkal sem lehet csillapítani. Márpedig, ha az M3-as vonalán nem történik semmilyen felújítás, akkor a súlyosbodó műszaki hibák miatt egyik pillanatról a másikra állhat le az egész vonal, megbénítva a budapesti közlekedést.

Ha a 3-as metró bedől, az ország is bedől

A 3-as metró katasztrofális állapota természetesen jó ideje ismert a döntéshozók előtt, állagmegóvásra, vagy egy folyamatos, részleges lezárással járó felújításra mégsem költöttek az életveszélyes állapotokat eredményező síntörések miatti síncserén kívül. Az évek óta húzódó főváros - kormány közötti huzavona után az utóbbi időkben legalább eljutottunk oda, hogy kiírták az alagutak, állomások infrastruktúrájának felújítására vonatkozó tendert.