Döbbenetes összeget, több mint 50 milliárd forintot költött kommunikációra a magyar állam 2018-ban. Egészen pontosan ekkora ennyi pénz elköltéséről állapodott meg a kormányközeli üzletemberek tulajdonában lévő ügynökségekkel. Ebből bő 40 milliárdot biztosan kifizetnek majd, a maradék 10 milliárd pedig ugyan opciós tétel, de a korábbi tapasztalatok alapján ebből sem marad meg sok - írja a G7.
Az eredetileg "spórolási" szándékkal létrehozott Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) a legutóbbi, elvileg három évre kötött szerződésben biztosított 75 milliárdos keretet másfél év alatt felhasználta. Ez olyan jól sikerült, hogy a választásokat követő hónapokban szinte nullára estek vissza a kommunikációs kiadások, mivel egyszerűen nem volt miből költeni.
Emiatt a nyáron újabb keretmegállapodást kellett aláírni, hogy a kormány és az egyéb állami intézmények továbbra is közvetíthessék "legfontosabb üzeneteiket".
Az adófizetők pénzének elszórását nem is igazán fogták vissza: fél év alatt minden korábbinál nagyobb összeget, majdnem 39 milliárd forintot égettek el.
Az összes kommunikációra szánt pénz közel 40 százaléka, 19 milliárd forint például az eredetileg kék plakátokról felismerhető kormányzati kampányokra ment el.
A Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda az NKOH-n keresztül összesen öt alkalommal adott megbízásokat arra, hogy a lakosságot tájékoztassák a szerintük „az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekről”. Emellett négy alkalommal az „Európa jövőjét érintő” üzenetek eljuttatására is szerződtek. Egy idő után a két témát már együtt kezelték, amitől viszont a kommunikáció nem lett kevésbé költséges: november közepén ugyan lezártak egy opciós résszel együtt 6 milliárdot is meghaladó beszerzést, ám a pénz valószínűleg gyorsan elfogyott, mert december elején újabb megbízásra lett szükség. Az akkori 2,3 milliárd sem tartott ki év végéig: a karácsony előtti utolsó munkanapon még gyorsan eredményt hirdettek egy tenderen.
De serényen költötte a pénzt a Magyar Turisztikai Ügynökség is, ők bő 12 milliárdot szántak különböző kommunikációs feladatokra.
Kisebb összegek, de talán a maga nemében talán a legbeszédesebbek egyben: a megszűnő nemzeti kereskedőházaknál grafikai tervezési, gyártási és online ügynökségi munkáira elköltöttek 57 milliót, és közel 200 millió forintot a „150 éves a MÁV” jubileumi év rendezvényeinek kommunikációs feladataira (így kellemesebb lehetett hallgatni a késések miatti szíves elnézésüket kérjük üzenetet is). De mind közül a legszórakoztatóbb az Innovációs és Technológiai Minisztérium hulladékgazdálkodáshoz kapcsolódó környezettudatos szemléletformáló kampánya, amire közel 300 millió forintot sikerült elverni, épp akkor, amikor a fél országban akadozott a szemétszállítás.
Ezeknél persze lényegesebb, hogy a soha nem látott összeg pedig szinte teljes egészében egy vállalkozóhoz, a nyíltan Fidesz-szimpatizáns és jó kormányzati kapcsolatokkal rendelkező Balásy Gyulához áramlott. A tavalyi ötvenmilliárdos költésből 48,5 milliárdot kaptak az ő ügynökségei, köszönhetően annak, hogy nyáron az utolsó nagy – szintén kormányközeli – konkurensek is kiestek a rendszerből.
(G7)