Másfél év alatt 70 milliárd forintot dobott ki a Fidesz néphülyítésre és önfényezésre

Az állami szféra másfél év alatt nyakára hágott szinte a teljes hároméves kommunikációs keretének - írja a G7. A gazdasági portál számításai szerint 2016 decembere óta az elvileg spórolási céllal létrehozott Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) gigatenderének keretében összesen 69,8 milliárd forintot szórtak el reklámokra, PR-tevékenységekre, rendezvényekre és hasonló dolgokra különböző állami szervezetek. Az eredetileg 75 milliárdos kommunikációs keret majd 70 milliárdja az utolsó fillérig kormányközeli reklámügynökségeknél landolt.

2014-ben az NKOH létrehozásának nem titkolt célja volt, hogy a különböző állami szervezetek, intézmények vállalatok "olyan kommunikációs tevékenységet végezzenek, amely összhangban áll a kormányzati kommunikációs célokkal", emellett elvileg az állam spórolt is volna a központosítással, legalábbis a hivatalos indoklás szerint. Ez azonban nagyon nem akart összejönni.

A keretszerződéses módszerrel lebonyolított tendereken a hivatal rendre a kormányzati szereplőkkel jó kapcsolatot ápoló kommunikációs cégeknek kedvez.

A keretszerződéseket elnyerő három cégcsoport a következő volt:

  • a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. (mindkettő Balásy Gyula cége),
  • a Trinity International Communications Kft, a Young and Partners Kft és a Sprint Nyomdaipari Kft. (előbbi kettő Kuna Tibor cége) és
  • a Network 360 Kft. és az Affiliate Network Kft. (mind a kettő Csetényi Csaba érdekeltsége).

A három Fidesz-közeli csoporttal ráadásul nem is az eredetileg meghatározott egy évre és 25 milliárd forintra kötöttek szerződést, hanem ennél hosszabb távra és jócskán magasabb összegre.

A hivatalon keresztül már 2017 első felében több mint 28 milliárdot juttattak a szerződött ügynökségekhez, az év végéig pedig sikerült megduplázni ezt az összeget. Mára pedig lényegében a kétszer feltöltött keret is nagyrészt elfogyott, ami

az évi 40 milliárdos költést is messze meghaladja.

Az eddig elköltött 70 milliárd nem egyenlően oszlott el a három kiválasztott csoport között: miután Csetényi Csaba kiesett a Fidesz vezetőinek kegyéből, már csak az összes szerződés mindössze 4 százalékát kapták az ő cégei (ami persze így sem kevés pénz).

A helyére Balásy Gyulát emelték, akinek ügynökségei taroltak az elmúlt másfél évben az állami tendereken. Bár az üzletember két vállalatának együttes árbevétele 2016-ban még a 2,3 milliárd forintot sem érte el, 2016 vége óta azonban csak a keretszerződés alapján 51 milliárd forintnyi megbízáshoz jutottak.

A G7 szerint a kormányzati szervek közül legtöbbet a Rogán Antal vezette Propagandaminisztérium Miniszterelnöki Kabinetiroda dőzsölt a pénzből, ők 27 milliárdnak léptek a nyakára.

A többi részlet ITT olvasható.