Uzsorakamatba vezet a mozgássérültek állami támogatott autóvásárlása

Közölte: az állam "elméletileg" támogatja a mozgáskorlátozottak gépkocsivásárlását a "Lehetőségautó" keretén belül új autó esetén 1 millió, használt esetén 600 ezer forinttal, azonban az erről szóló kormányrendelet, az interneten fellelhető adatok és mozgáskorlátozottak beszámolói alapján ezt a támogatást csak akkor kaphatják meg az érintettek, ha egy bizonyos lízingcéggel kölcsönszerződést kötnek.

Hadházy Ákos szerint "nem meglepő módon" ez a cég, a Duna Lízing, egy "kormányközeli vállalkozó", Garancsi István érdekeltségébe tartozik.

Ha van pénz, akkor is kötelező a kölcsön

Az LMP társelnöke hangsúlyozta: a kölcsönszerződés megkötése kötelező, még akkor is, ha rendelkezésre áll a szükséges teljes összeg a kocsi megvásárlásához, így használt autó esetén 300 ezer forintot, új kocsi esetén pedig 25 ezer forintot mindenképpen fel kell venni.

Hozzátette: a kölcsön teljes hiteldíjmutatója új autó vásárlása esetén 17,5 százalék, ami autólízingnél akár "uzsorakamatnak" is nevezhető, hiszen piaci szolgáltatóknál ez jelenleg 0-5 százalék között mozog.

Eszerint - folytatta - 2,5-3 millió forint hitel felvétele esetén 3 év alatt 800-900 ezer forinttal többet kell fizetni a Duna Lízingnek, mintha egy másik piaci szolgáltatónál kötöttek volna szerződést, így az állami támogatás jelentős része "egyszerűen átfolyik" a Garancsi István érdekeltségébe tartozó cégbe.

Hadházy Ákos úgy vélte: az állam el akarja tántorítani a mozgáskorlátozottakat az olcsóbb használt gépkocsi vásárlástól, és a lízing, illetve a Suzuki típusú autók felé akarja terelni őket, hiszen a program szerint az új autók közül csak Suzukit lehet vásárolni.

De miért?

Kiemelte: a mozgáskorlátozottak beszámolói szerint a hitel ügyintézése nehéz, és a legtöbb használtautó kereskedő nem is hajlandó vesz rész venni a konstrukcióban.

Az LMP társelnöke Lázár János Miniszterelnökséget vezető minisztertől arra vár választ, hogy a programban miért kötelező hitelt felvenniük a mozgáskorlátozottaknak az autóvásárláshoz, és ezt miért csak egyetlen pénzintézetnél tehetik meg. Hozzátette: az LMP követeli, hogy hozzák nyilvánosságra a kiválasztási eljárás részteleit, és azt is, hogy minek alapján határozták meg a 17,5 százalékos kamatot.