Ma eldől: kiszervezik a HÉV-eket

Az elővárosi vasutakat teljesen külön cég fogja irányítani, év végéig kell lebonyolítani az átszervezést.

fghInformációink szerint ma eldől, vagyis inkább hivatalos lesz az, amit eddig is tudni lehetett: a HÉV-et kiszervezik, ám nem kerül át a MÁV-hoz, hanem egy teljesen új Zrt-be szervezik a több mint 70 milliárdos vagyont és mintegy ezer munkavállalót, a MÁV ugyanis egyszerűen képtelen lenne megbirkózni a vasúttól rendkívül sok elemében különböző üzletág üzemeltetésével. Ez az evidencia amúgy csak a döntéshozók számára volt óriási újdonság, a közlekedésben dolgozók régóta hangsúlyozták, hogy a két cég egyesítése egyszerűen nem fog menni.

A legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a cég a vasút leányvállalat lenne, külön igazgatással, üzemeltetéssel.

Úgy tudjuk, 2016. december 31-ig le kell bonyolítani az átalakítást. Ehhez persze a céget fel kell állítani, és megteremteni a szükséges jogszabályi és technikai hátteret. Információink szerint ezen már dolgozik a BKV, a BKK, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, valamint az illetékes Nemzetgazdasági Minisztérium egy-egy munkacsoportja.

Így viszont az egész átadás-átvétel legalább félévet csúszik. A fővárosi közgyűlés múlt heti ülésén elhangzott: a főváros és az állam július 1-jével elszámol egymással. Budapest havi egymilliárd forintot két az agglomerációs járatok működtetéséért, az állam azonban csak ennek felét szeretné nyújtani.

Sem a kiszervezés pontos forgatókönyve, sem pedig a végleges felállás nem tisztázott még. Ezt erősíti meg, hogy információink szerint a dolgozókkal egyelőre senki nem közölte, hogy a jövőben hol, hogyan, és persze mennyien fognak dolgozni, magyarul lesz-e létszámleépítés. Erről ugyanis lehetett hallani a BKV folyosóin eleget. Erről itt írtunk korábban.
[fb_pages_codes:budapest]
Az sem világos, hogy az egymástól elkülönülten, szigetüzemben működő HÉV-eket hogyan fogják működtetni (mínusz Csepeli HÉV, amelyből várhatóan a 7-es villamos lesz), és mennyire sérül a fővárosi közlekedés integráltsága.

Mint ismert, a főváros szerint az állam nem finanszírozza a BKV agglomerációba közlekedő járatait, valamint elégtelen összeggel járul hozzá - az általa amúgy előírt - díjkedvezmények, így a nyugdíjasok ingyenes, vagy a diákok kedvezményes utazásához, ezért hivatalosan is bejelentette, hogy a továbbiakban nem tudja ellátni a HÉV-ek működtetését.

A kormány részéről nem is talált süket fülekre a kérés, így - bár a józan ész a közlekedési eszközök minél nagyobb fokú és hatékonyabb integrációja mellett szólna - már csak az volt a kérdés, hogy mikor és hogyan történik majd a leválasztás. Mivel a főváros "túl gazdag" ahhoz, hogy az elavult és elhasznált HÉV-infrastruktúra lecseréléséhez az EU-nál pályázzon, ezért annyi előnye legalább lehet a kiszervezésnek, hogy a MÁV leányvállalataként - ha oda kerül egyáltalán - több forrás állhat rendelkezésre a rekonstrukciókhoz.

A legszebb azonban csak most jön. Azzal ugyanis, hogy az állam átveszi a fővárostól ezeket a járatokat fordul is a kocka: a főváros területén közlekedő járatokért cserébe ugyanis ezek után az állam kérhet majd pénzt a fővárostól, vagyis - hogy a magyar politika koordináta-rendszerébe elhelyezzük a folyamatot - állambácsi zsarolhatja a fővárost és nem fordítva,

ha nem fizettek, leállítjuk a közlekedést.

Akárhogy is lesz, a légkondicionált kormányzati autó nyugalmában ücsörgő magyar politikus számára a "szélsőségesen tömegközlekedés-orientált" fővárosban az utas az utolsó szempont.