30 kilométer autópálya 110 milliárdért. Kissé sokallja az árat? Nem csodáljuk. Nem csak ön.
A csillagászati kivitelezési árak miatt az Európai Bizottság a napokban elutasította az M4-es autópálya építésének magyar kérelmét. Brüsszel szerint csak kartellezéssel jöhetett ki a közel 4 milliárdos kilométerenkénti építési költség - írja az Index.
A portál úgy tudja, a múlt héten Brüsszelben elbukott az M4-es sztráda Abony-Fegyvernek közötti szakaszának támogatási kérelme.
Az Európai Bizottság szerint a három részre osztott szakasz mindegyikén elképesztően eltúlozták az építési költségeket, annyira, hogy ezt már nem engedik finanszírozni a 2014-2020-as uniós programjaiból.
A bizottság szerint a kilométerenkénti 4 milliárdos ár felveti a kartellezés gyanúját. Az Abony-Fegyvernek közötti kevesebb mint 30 kilométeres távot három szakaszban pályáztatta meg a NIF Zrt. úgy, hogy a hazai piac öt befolyásos szereplője is részesült az üzletből.
Az Európai Bizottság elutasító döntése azzal a következménnyel jár, hogy a teljes útépítési projektet a hazai költségvetésből kellene finanszírozni. Ennek elkerülésére a kormány vagy leállítja az építkezést, vagy új közbeszerzési eljárást ír ki.
A kormány egyetlen reménye a váratlan pluszköltségek lefaragására, ha Brüsszelben belemennek abba, hogy legalább az eddig megvalósult útszakaszok költségeit fizessék. Erre a magyar javaslatra még nem mondott nemet a bizottság.
Mossa kezeit
Magyarország várhatóan nem nyújtja be újra jóváhagyásra az Európai Bizottságnak az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának megépítésére vonatkozó projektet - vélekedett Jakub Adamowicz, az Európai Bizottság regionális fejlesztésért felelős szóvivője.
Adamowicz az MTI érdeklődésére elmondta, hogy a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmet Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelben, de a bizottság sosem hagyta jóvá. „Magyarország visszavonta, miután a bizottság aggodalmainak adott hangot a magas költségek miatt” – jelentette ki a szóvivő.
Az Index információi szerint az Európai Bizottság elutasította a 30 kilométeres útszakaszmegépítéséhez benyújtott 110 milliárd forintos támogatási kérelmet.
Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára csütörtökön, egy budapesti konferencián úgy reagált a hírre, hogy, ha bebizonyosodik a kartellgyanú, akkor a kormány az érintett cégekkel fogja megfizettetni a szankciót.