Ha a magyar kultúrában van olyan vitathatatlan tekintély, akinek a véleményét nemcsak a fideszes, hanem a mindenkori kultúrpolitika nem söpörheti le az asztaláról, az Novák Ferenc Tata. A Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas koreográfus, etnográfus, a Nemzet Művésze nem bírta tovább cérnával, ami szakmai intézményeknél zajlik. Néhány héttel ezelőtt bejelentette, hogy lemond a Magyar Táncművészek Szövetsége tiszteletbeli elnökségi tagságáról. Döntését levelében azzal indokolta, hogy az állami támogatások észszerűtlen kiosztásával nagyszerű társulatokat tettek működésképtelenné, jeles alkotók munkásságát nulláztak le, s hogy nincs senki, akivel szakmai kérdésekben egyeztetni lehetne a kormány részéről. Az, hogy a függetlenek vagy semmit, vagy megalázó kolduspénzt kaptak, feltehetőleg a végtelenül káros kultúrharc eredménye, írta, ugyanakkor szerinte „a mindenkori kulturális kormányzat vagy annak megmondóemberei nem mondhatnak le a független magyar táncszakmáról, akkor sem, ha némely formációt vagy alkotót másképp gondolkodónak bélyegeznek”.
Novák Ferenc Tata megsemmisítő kritikájával ezután tovább ment. A Klubrádió vendégeként azt mondta, sunyi dolog, ha nem mondják meg a függetleneknek, hogy kultúrharc folyik ellenük, és azért nem kapnak pénzt. Azzal, hogy szűkült a kulturális keret, nagyon rossz helyzetbe került egy csomó együttes, amelyek nagyon várták az előadó-művészeti szervezeteknek járó támogatást, de a listából az derült ki, hogy a független egyesületek, a Duda Éva Társulat például, amely nemzetközi értékű munkát végez, vagy a Forte Társulat, nem kapott pénzt. Sokan viszont kaptak, de az elosztás módja szintén igazságtalan.
„Milyen ország lesz ez, amely lemond a függetlenekről? Vagy ez egy kultúrharc? Ha kultúrharc, akkor tessék nyíltan bevallani!”
– amihez hozzátette, hogy mindeközben nulla a magyarok szolidaritási készsége is, mert „ezt kiölték belőlünk”.
A műsorban nem kímélte az egyre furcsább dolgokat kinyilatkozó Csák János kulturális és innovációs minisztert sem, akit tökéletesen alkalmatlannak tart, és úgy véli, hogy az Operaházban elkezdődött cirkusz a Zeneakadémián folytatódik. Előbbiben Novák Ferenc szerint koncepcionális változásra lett volna szükség, és hogy ez nem történt meg, azért teljesen jogos a fölháborodás. „Megmaradt ugyanez az állóvíz.” Utóbbiról pedig azt állította, hogy folytatódik a cirkusz, „most tessék megnézni a Zeneakadémiát, hogy mi folyik ott is.” Csák János miniszterről azt mondta, nem ismeri, de „a nyilatkozataiból ítélve nagyon nem alkalmas embernek tartom. Ahogy nyilatkozik dolgokról, hogy mit miért cselekszik – nem tudja megindokolni.” Orbán Viktor miniszterelnökről pedig azt, hogy nagyon rendben volt régen, de már nincs vele semmilyen kapcsolata, és kölcsönösen nem is törekednek erre. „Nem valószínű, hogy kíváncsi a véleményemre.” – jelentette ki.
Novák véleménye a közállapotokról szólva lesújtó, „rengeteg a mameluk, a papagáj, akik azt mondják, amit központilag elrendelnek nekik”, s azért, hogy ez történhet, a hazai értelmiséget is hibáztatja.
„Ezt nem akartam megélni, ezt a korszakot. A baráti köröm fiai vagy unokái mind mennek el az országból, és a legértékesebb réteg megy el”
– mondta hasonlóképp sokakhoz, akiket a kormánysajtó rendszeresen megaláz az ilyen kijelentésért.
A koreográfus szerint a kultúrharc nem ma kezdődött. Kezdetét a rendszerváltáshoz köti. Mint mondta, a rendszerváltás előtt békésen ültek mellette a liberálisok és a népiek, „Eörsi Pista ott ült Csoórival a kékfestős asztalomnál. Megjött a rendszerváltás, aki közülük elment a politika felé, az mind megbolondult. Eörsi Pistával például testi-lelki jó barátok voltunk, ott volt velem a gyűjtőutakon, ott áll a székely harisnyás parasztok között – a rendszerváltás után alig álltunk szóba.”
(Címlapkép: Csák János kulturális és innovációs miniszter beszédet mond a Külgazdasági és Külügyminisztérium és a Kulturális és Innovációs Minisztérium közösen szervezett kulturális diplomáciai értekezletén a budapesti Hagyományok Házában 2023. július 6-án. MTI/Hegedüs Róbert)