"Főpolgármester úr, számomra a főváros nem finanszírozási, hanem irodalmi kérdés" - mondta állítólag Orbán Viktor Tarlós Istvánnak, amikor december 21-én leültek beszélni a BKV finanszírozásáról.
Mint ismert, a beszélgetésre - amelyből a Népszabadság névtelen kormányzati forrásokra hivatkozva hoz részleteket - azután került sor, hogy a parlament elfogadott egy törvénymódosítást arról, hogy a főváros köteles adóbevételeit a BKV finanszírozására fordítani, igaz, cserébe valamennyivel (nem sokkal) több pénzt kap a kerületektől iparűzési adóból. Tarlós ezek után bekeményített, és az agglomerációs közlekedés felmondásával fenyegetőzik.
A BKK múlt héten nemes egyszerűséggel felszólította az NFM-et, hogy rendezze az NFM és a BKK közötti, az agglomerációs közlekedés finanszírozására vonatkozó szerződést, mivel ott szerződéses mulasztás van, a minisztérium azonban ezt visszautasította, mondván arra a Budapest 21 megállapodásban foglaltak az irányadók. Ekkor Tarlós végleg megunta a levelezgetést és üzengetést, és ennyit válaszolt a minisztériumnak: ha én lennék a miniszter, akkor azt, aki ezt az állásfoglalást fogalmazta, kirúgnám az állásából.
A lap szerint Tarlós a törvénymódosítás miatt eleve sértetten érkezett Orbán dolgozószobájába. A találkozót egyébként a főpolgármester kezdeményezte, ez volt az egyik kísérlete, hogy megszerezze azt a mintegy 20 milliárd forintot, amely a tavalyi összeghez képest hiányzik a BKV költségvetésből. A találkozón azzal kellett szembesülnie, Orbán nem enged a zsarolásként is értelmezhető fővárosi nyilatkozatoknak és a személyes alkudozásnak sem.
A beszélgetésen jelen volt Rogán Antal, a miniszterelnök kabinetfőnöke és Kocsis Máté, a Fidesz budapesti elnöke is.
Orbán szerint "lezárult az a korszak, hogy az aktuális főpolgármester minden veszteséget a BKV-hoz társít", és azzal "zsarolja" a kormányt, hogy leáll karácsonykor a buszközlekedés, ha nem érkezik meg a pluszpénz - írja a névtelen források alapján a Népszabadság újságírója.
Orbán állítólag azt is nyíltan megmondta a főpolgármesternek, hogy ha rajta múlna, 0 százalékot adna az európai uniós forrásokból Budapestnek, minden fejlesztési pénzt vidékre irányítana. Tarlós ugyanakkor a 3 százalékot is kevesli (ez így nettó értelmetlenség: Hazánk legfejlettebb régiójának, Közép-Magyarországnak - Budapesttel együtt - jutott ugyanis a legtöbb pénz az előző uniós ciklusból a Magyar Nemzeti Bank friss kutatásából, ebben főleg az infrastrukturális fejlesztések játszottak szerepet).
A szintén névtelen források alapján az is kiderült: a kormány paradigmaváltásra készül a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásában. Tarlóstól a BKV racionalizálását várják, aminek a jegyár részleges emelése is egy eleme lehet (ennek értelmetlenségét, ostobaságát természetesen már számos alkalommal bebizonyították, de hát a magyar politikus csak akkor lát buszt, vonatot, vagy villamost belülről, ha valamit át kell adni - a szerk.)
Ám az is kiderült, a kormány még a BKV átvételére is készen áll, minden más területtel együtt, aminek a főváros kiszállna a finanszírozásából.
A főváros és a kormány közti csatározással kapcsolatban megszólalt Tokody Marcell, a Jobbik önkormányzati képviselője is: a politikus közleményben szólította fel a kormányt, hogy fejezze be az ellentétek szítását Budapest és vidék, valamint Budapest és a fővárosi agglomeráció között, ne nadrágszíj-húzogatásban, hanem racionális és érdemi megoldási javaslatokban gondolkozzon.