A 444 írja, hogy az MTVA sajtóosztályától tudták meg, hogy a kormány legfrissebb gyűlölködő kampányának Soros Györgyöt ábrázoló fotóját a Lounge Design Szolgáltató Kft. az MTI-től vásárolta archív sajtófotóként.
A kép 2005. november 8-án készült Kijevben, Soros György az ukrajnai látogatás után tartott sajtótájékoztatót. A plakátokon csak a fejet használják, az eredeti képen valakire mutat az üzletember. A fotót Szergej Dolzsenko ukrán fotós készítette. A 444 elérte őt is, de nem zavarja, hogy plakát lett a képéből.
Jogosan használják erre?
Az is érdekes kérdés, hogy milyen célra adhat el fotót az MTI, és egy ilyen kampány belefér-e. Az Általános Szerződési Feltételek alapján ez minimum megkérdőjelezhető.
Az 5.9.1.-es pont kettő rendelkezése így szól:
"Megrendelő kötelezi magát arra, hogy
a) a Szolgáltatótól átvett anyagot tartalmának torzítása nélkül, félreérthetőséget, rosszindulatú következtetéseket kizáró, az eredeti szövegkörnyezetbe beilleszthető módon dolgozza fel és adja közre"
Nehezen lehetne bemagyarázni erről a plakátról, hogy kizárja a rosszindulatú következtetéseket. Az eredeti szövegkörnyezet kérdése is visszás, bár nem idéztek Soros akkori sajtótájékoztatójából semmit.
"f) Megrendelő tudomásul veszi, hogy a fotók és a kísérő szövegek mondanivalóját, tartalmát – szereplőit – sem retusálással, sem vágással, sem számítógépes beavatkozással (pl. összemásolással) sem más módon nem változtathatja meg, valamint a közlés során kiemelt figyelmet fordít a személyiségi jogok betartására"
Ez viszont már teljesen egyértelmű. Le is vágtak a fotóból, retusálták is, egyszóval megváltoztatták a képet.
(fotó: Alfahír)