Alaposan megváltozott a Stop Soros néven elhíresült törvénycsomag a választási kampányban benyújtotthoz képest. Február közepén még egy három, vadonatúj törvényből álló trió alkotta volna a híres-hírhedt Stop Sorost:
- külön törvény rendelkezett volna az idegenrendészeti távoltartás intézményéről,
- egy másik törvényjavaslatban határvédelemre fordítandó közteherrel sújtották volna a bevándorlás finanszírozását,
- egy harmadik indítvány szabályozta volna a migrációt támogató szervezetek engedélyeztetését. Utóbbiban a nemzetbiztonsági szolgálatok szerepére vonatkozó rész sarkalatos lett volna, vagyis kétharmados többséget igényelt volna az elfogadása.
Ehhez képest egy héttel ezelőtt ezt a három törvényjavaslatot Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes visszavonta, és helyette két salátatörvényt nyújtott be: egyet a gránitszilárdságú Alaptörvény hetedik módosítása érdekében, egyet pedig Egyes törvényeknek a jogellenes bevándorlás elleni intézkedésekkel kapcsolatos módosításáról címmel. Erről a két indítványról itt írtunk korábban:
Megszülték végre a Stop Sorost és az Alaptörvény hetedik módosítását (Frissítve!)
Orbán Viktor ígéretének megfelelően megérkeztek a nyár slágerei. Az alaptörvény-módosítás szövegét ITT olvashatja, a Stop Soros szövegét pedig ITT. Alig több mint hat év alatt hetedszer is módosítani kívánja a gránitszilárdságú Alaptörvényt Orbán Viktor és kormánya. A mostani csomag a normaszövegen kívül a Nemzeti hitvallás részbe is belenyúlna.
Ha most a kedves Olvasó megkérdezi, mi a különbség a régi Stop Soros és a mostani között, akkor egyetlen szóval azt lehetne válaszolni: minden. Már a terjedelmük különbsége is feltűnő:
- a korábbi három törvényjavaslat normaszövegei összesen 11 oldalon keresztül ismertették az új szabályokat, és hat egyéb törvényt érintettek volna,
- a gránitszilárdságú Alaptörvény hetedik módosítási javaslatának 10 cikkéből mindössze öt érinti a migráció kérdését, az új Stop Soros pedig új törvény kodifikációja helyett 6 oldalon keresztül kilenc törvényt módosít. A kilencből pedig gyakorlatilag kettő jelent érdemi változást, a másik hét jogtechnikai jellegű.
Egyrészt a Büntető törvénykönyv bevezetné a jogellenes bevándorlás elősegítése fogalmát. Ezt az követné el, aki szervező tevékenységet folytat annak érdekében, hogy Magyarországon menedékjogi eljárás kezdeményezését tegye lehetővé olyan személy részére, aki hazájában vagy a szokásos tartózkodási helye szerinti országban vagy olyan más országban, amelyen keresztül érkezett, nincs faji, nemzeti hovatartozása, meghatározott társadalmi csoporthoz tartozása, vallási, illetve politikai meggyőződése miatt üldözésnek kitéve, vagy a közvetlen üldöztetéstől való félelme nem megalapozott, vagy a Magyarországra jogellenesen belépő vagy jogszerűtlenül tartózkodó személy tartózkodási jogcímet szerezzen. Súlyosbító körülmény lenne, ha az elkövető ehhez anyagi eszközöket szolgáltat vagy a szervező tevékenységet rendszeresen folytatja.
Ugyanúgy súlyosabban büntetnék, ha valaki ezt a szervező tevékenységet anyagi haszonszerzésért, több személynek segítséget nyújtva vagy a határ 8 kilométeres körzetében követi el.
Hogy konkrétan mit is jelent a jogellenes bevándorlás elősegítése, arra taxatív jelleg helyett csak példálózó felsorolást tartalmaz a javaslat, így különösen ha az elkövető a határon határmegfigyelést szervez, információs anyagot készít, terjeszt vagy ilyenre megbízást ad vagy épp hálózatot épít, netán működtet.
Mint látható, ez a büntetőjogi tényállás már köszönőviszonyban sincs azzal, hogy nemzetbiztonsági átvilágításon kelljen átesnie a migrációt támogató szervnek. Az is kikerült az új Stop Sorosból, hogy a külföldről érkező támogatás illetékköteles legyen, erre vonatkozóan egyetlen betű nincs a javaslatban. Pedig az eredeti Stop Soros az így befolyt összeget határvédelemre fordíttatta volna!
Ami a régi Stop Soros idegenrendészeti távoltartásra vonatkozó javaslatát illeti, a rendőrségi törvénybe illeszt egy új intézkedést, a határbiztosítási távoltartást. Ám míg a régi Stop Soros szerint azzal szemben kellett volna alkalmazni ezt, akinek
Magyarországon vagy Magyarország meghatározott területén történő tartózkodása vagy tevékenysége Magyarország nemzetbiztonsági érdekeivel ellentétes vagy a közérdeket veszélyezteti,
az új javaslat pusztán kötelezi a rendőrt, hogy eltávolítsa a határtól, illetve 8 kilométeres körzetéből azt, akivel szemben határzárral kapcsolatos bűncselekmény (tiltott átlépése, megrongálása, építési munka akadályozása, embercsempészés, jogellenes tartózkodás elősegítése vagy a most bevezetni szándékozott jogellenes bevándorlás elősegítése) miatt van folyamatban eljárás. Tehát a nemzetbiztonság mint fogalom teljes egészében kikerült az új Stop Soros normaszövegéből.
És hogy az új csomag Soros Györgyre fog-e vonatkozni? Ezt épp annyira nem tudjuk, mint a Stop Sorost jegyző Pintér Sándor.