Metál emlékeztetett, hogy a hatósági árat 2013-ban szabályozta a fővárosi önkormányzat. A taxis szövetség az azóta eltelt időben folyamatosan elemezte a rendelet hatásait, együttműködve a hivatallal. Az elnök szerint mára elmondható, hogy komoly mértékben megváltozott a szolgáltatás gazdasági környezete. Tapasztalataik szerint a minimálbér-emelések hatására megugrott a kereslet a személyszállítás iránt. A fokozatosan emelkedő igényeknek viszont csak akkor tudnak megfelelni a taxisok, ha folyamatosan fejlesztik szolgáltatásaikat. Ennek viszont, mint mindennek, ára van – szögezte le Metál.
Az sem mehet tovább, hogy a járulékos költségeket – amelyek az elmúlt időben nem hárítottak át az utasokra – továbbra is lenyeljék a vállalkozók. Ezek közé sorolta a szerinte irreálisan magas gépjármű biztosítási díjemeléseket, a kötelező online pénztárgép üzemeltetési költségeket. Vélhetően ezek a kérdések is napirendre kerülnek november 14-én, az első Taxis Expón, amelyet a BKIK Vállalkozói Napok rendezvénysorozata keretében tartanak a Hungexpo területén.
Eközben az autópark kényszerű megújítása is terheli a piaci szereplőket. Négy éve tart az ide vonatkozó rendeletekben előírt feltételek teljesítése, a környezetvédelmi, műszaki paraméterek, az utaskényelmi szempontok szerinti flottaváltás. A Budapest utcáin futó 5600 taxiból 5200-at cseréltek már le – tudatta az mfor-ral az elnök. Mindez azt jelenti, hogy míg 2013 előtt az autók átlagéletkora 16,5 év volt, mára ez 6,5 évre csökkent (vidéken 8 év az átlag, de rájuk Metál szerint megengedőbb szabályozás érvényes).
Az autóváltás finanszírozása azonban nem megy könnyen. Minimális a taxis vállalkozók mozgástere, annyira megszigorodtak a banki feltételek – panaszkodott Metál Zoltán. Több mint 95 százalékuk alanyi áfamentes adózó, ezért körükben nem terjedt el az amúgy más piaci szegmensben népszerű finanszírozási konstrukció, az operatív lízing. Ennek adóelszámolása ugyanis kedvezőtlenül érintené a taxisokat - írj a lap.