A főpolgármester elmondta: most már kiviteli tervekre írták ki a tendereket, és így "valós vagy vélt árfelhajtó kockázatokat nem árazhatnak be az ajánlattevők, mint az engedélyezési terveknél".
Szerinte nagyon sokat fog mondani az, hogy amikor a pályázók kérdéseket tehetnek fel a tenderekkel kapcsolatban, mennyi és milyen kérdés érkezik majd. Ha 15-30 értelmes kérdés lesz, akkor "nem kell időhúzást feltételezni" - mondta Tarlós István.
Megjegyezte, legutóbb azért nem lehetett dönteni a tenderek kérdésében, mert a kormánnyal kötött támogatási szerződésben meghatározott felső limitet a beérkezett ajánlatok 34 milliárd forinttal túllépték.
A főpolgármester reményét fejezte ki, hogy ez nem ismétlődik meg, és "május-júniusban de facto az infrastruktúrafelújítás is megkezdődhet".
Tarlós István kitért arra is, a 3-as metró életveszélyességéről szóló állítások a szakvélemények szerint "nélkülözik az igazságot". Az ezzel való riogatás több mint lelkiismeretlenség - tette hozzá.
Dokumentumok igazolják a metróvonal pocsék állapotát
A főpolgármester állításának ellentmondanak azok az M3 metróvonal infrastruktúrájának műszaki állapotával kapcsolatos műszaki dokumentumok, amelyeket tavaly novemberben a Jobbik fővárosi képviselője, Tokody Marcell közérdekű adatigénylés címén kért ki a BKV-tól. A nyilvánosságra hozott dokumentumokban tett megállapítások a 2014 nyarán-őszén végzett felmérések szerinti állapotokat tükrözik.
Dokumentumok: most mindent megtudhat a 3-as metró műszaki állapotáról
Az ellenzéki párt fővárosi képviselője, Tokody Marcell ugyanis amint megkapta a dokumentumokat, nyilvánosságra is hozta őket, mondvánÚgy gondoljuk, hogy az utasoknak joguk van tudni, hogy min utaznak.A dokumentumokban tett megállapítások a 2014 nyarán-őszén végzett felmérések szerinti állapotokat tükrözik, és nem a metrószerelvényekről szólnak -hiszen azokból csak újakat kell venni-, hanem magáról a kiépített hálózatról.
Ezekből kiderült, hogy mind a biztonsági, mind a kommunikációs vagy egyéb funkciókat ellátó rendszerek elavultak, hiányosak vagy hibásak. A metróvonal technikai színvonala a 25-30 évvel ezelőtti állapotokat tükrözi, a pálya állapota kritikus. Az utánpótlás, vagy szervizelési lehetőségek szűkösek. A távközlési rendszerek elöregedtek, továbbá a biztosítóberendezéseket és a mozgólépcsőket is cserélni kellene.
„Az M3-ban telepített berendezések elérték és többszörösen meghaladták az elvárható élettartamukat. Ma már többnyire alkatrész utánpótlás sem biztosítható hozzájuk”
- olvasható az egyik dokumentumban.
Tokody Marcell decemberben arra szólította fel a kormányt, hogy haladéktalanul teremtse meg a 3-as metró teljes körű felújításának pénzügyi feltételeit, mert „nem lehet napi félmilliónál is több ember életével játszani”. A jobbikos politikus arra is választ várt, hogy a kormány tudott-e a 2014-es jelentésekről, ismerte-e azok tartalmát. Tokody Marcell kijelentette:
"Ha a tényekről pontos tudomása volt, és ezzel együtt történik a halogatás immáron évek óta, akkor a kormány felelőssége minden eddiginél komolyabb és súlyosabb ebben az ügyben."
Jobbik: Tudott-e a kormány a metrójelentésekről?
A hármas metró pontos kórképe az elmúlt 26 év magyar politikájának, és magán hordozza a mögöttünk álló bő 2,5 évtized minden szennyesét: a nemtörődömséget, a hanyagságot, az egymásra mutogatást. Tokody Marcell, a Jobbik fővárosi képviselője szerdai budapesti sajtótájékoztatóján kijelentette: „a jó üzlet megelőzi a társadalom érdekét az emberek biztonságát, és félő, hogy a titkosítás sem fog kimaradni a sorból".
Kérdéseire azóta sem kapott választ a Jobbik fővárosi képviselője. A kormány azonban tavaly december 6-án egy olyan törvényjavaslatot fogadtatott el, amely lehetővé teszi majd a közforgalmú vasúti járművek biztonságos üzemeltetésével közvetlenül összefüggő műszaki adatok - így a 3-as metró műszaki adatainak is - 30 évre történő titkosítását.