Az uniós szintű jogszabályokat kezdeményező Európai Bizottság (EB) egy sor előterjesztésen dolgozik a média szabadságának és sokszínűségének elősegítésére – derült ki Vera Jourová, értékekért felelős alelnök beszámolójából az Európai Parlament (EP) kulturális bizottságában.
A Népszava brüsszeli tudósítója szerint Vera Jourová bejelentette, hogy néhány hónapon belül bemutatják javaslatukat az újságírók megfélemlítésére és elhallgattatására szolgáló indokolatlan jogi eljárások, az úgynevezett közéleti részvételt akadályozó stratégiai perek (SLAPP) megszüntetésére. Mint arról a Népszava beszámolt, pár hete az EP állásfoglalást fogadott el, amelyben szorgalmazta egy SLAPP elleni jogszabály megalkotását, rámutatva: egyre elterjedtebb, hogy állami vagy magánszervek polgári és büntetőjogi kereseteket indítanak azzal a szándékkal, hogy elrettentő hatást gyakoroljanak a független médiára és civil szférára.
„Várhatóan jövő nyárra készül el a médiaszabadságról szóló törvény tervezete, amely elfogadása esetén egy teljesen új eszköz lesz az Európai Unió döntéshozóinak a kezében a szektor támogatására."
A jogszabály elsősorban a sajtó elfoglalása, politikai érdekek vagy gazdasági haszonszerzés érdekében történő felhasználása ellen nyújtana védelmet.
„Számos kísérletet látunk kormányok részéről a médiaszabadság aláásására, a médiapiac torzítására. Magyarországon a KESMA (a kormányközeli Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány) kapja a legtöbb állami hirdetést, hogyan boldogulna ilyen környezetben bármely új szereplő akár a hazai színtérről, akár az EU-ból?”
– fejtette ki a bizottsági alelnök, aki a rossz példák között emlegette a legfrissebb lengyel médiaszabályozást, és a szlovén állami hírügynökség pénzügyi kivéreztetését.
A médiaszabadságról szóló törvénytervezettel az Európai Bizottság célja az átlátható médiapiac megteremtése, az indokolatlan állami beavatkozás kiszűrése és a túlzott médiakoncentráció felszámolása, hangzott el a parlamenti ülésen.
Vera Jourová beszámolt arról is, hogy a bizottsági szakértők már dolgoznak az online felületen publikált politikai célú hirdetések átláthatóságát garantáló jogszabályi javaslaton is.
„Az olvasónak tudnia kell, hogy ki helyezte el a hirdetést, ki fizetett érte és mennyit."