A balatoni vasútépítkezésnél is feltűnik Orbán apjának cége

Nagyon szerették volna titkolni, de csak kiderült, hogy az Orbán család is érintett.

Másfél éve, több mint 72 milliárd forintból építik át a dél-balatoni vasútvonalat. A Direkt36 információi szerint a felhasznált építőanyagok egy részét az Orbán Viktor apjának többségi tulajdonában álló gánti bányacégtől szállítják. 

A lap megkérdezte a kivitelezőt is: tájékoztasson az építőanyagok eredetéről, és erre kezdetben nyitott is volt a kivitelező. Amikor viszont az Orbán családhoz kötődő építőanyagokról tettek fel kérdést, hirtelen megváltozott a cég hozzáállása: üzleti titokra hivatkozva mégis megtagadta a válaszadást - írja a lap. 

Több építőipari forrás a dél-balatoni projekt beszállítói között is megemlítette az Orbán család vállalkozásait. Az építkezés helyszínén is többen megerősítették, hogy a projekthez többek között az Orbán család érdekeltségébe tartozó gánti bányából szállítanak építőanyagokat.

A lap azt is megtudta, hogy júniusra már az összes addig szállított gánti anyagot beépítették, de nyári szünet után, augusztus 20-tól újra kezdődik a fuvarozás.

Egy újabb, novemberi látogatásuk alkalmával egy, a munkások által „kisebb főnök”-nek nevezett ember azt mondta, tudomása szerint a zúzott követ nem Gántról, hanem Uzsabányáról szállítják. Viszont hozzátette, hogy a zúzottkőréteg alá helyezett, dolomitból készült, úgynevezett PSS talajjavító anyag egy 7 kilométeres szakaszon, Balatonfenyves és Balatonmáriafürdő között Gántról érkezett. Amikor rákérdeztek, hogy konkrétan Orbán Viktor apjának bányájából hozták-e az anyagot, azt válaszolta: 

"Igen, igen, a Győző bácsi bányájából".

A portál a kivitelezőtől elsősorban arról érdeklődött, hogy kik a zúzottkő beszállítók, ám a cég hirtelen meggondolta magát, és a "a kért adatokat üzleti titokként" kezelik. A Swietelsky Vasúttechnika egy új érvet hozott fel az adatkiadás megtagadására: a válaszukban arra utaltak, hogy csak a közfeladatot ellátó szervek kötelezhetők közérdekű adat kiadására, magáncégek nem.

Ez viszont nincs így: emlékezetes példa volt a Margit-híd és a Széll Kálmán tér felújítása is, itt az Index éveken keresztül pereskedett a beruházások számláiért. A bíróság mindkét esetben az Indexnek adott igazat. 

A lap erre hivatkozva próbálkozott még a Swietelskynél is, ám választ már nem kaptak.