Múlt hét közepén írta meg a G7 gazdasági szakportál, hogy a Magyar Villamos Művek (MVM) egy nappal az éves beszámoló leadása előtt hirtelen lecserélte könyvvizsgáló cégét, a világ egyik legnagyobb pénzügyi tanácsadó és ellenőrző vállalkozását, a KPMG-t. A lépés elsősorban számviteli szempontból furcsa, hiszen az éves beszámoló leadását könyvvizsgálói záradékkal kell ellátni, melyben az auditor kijelenti, hogy a mérleg, az eredménykimutatás és a többi nyilvános számviteli irat a cég működéséről megbízható és valós képet mutat. Szakításkor a KPMG munkatársai már hónapok óta dolgozhattak az MVM könyveléséből, és az a tény, hogy az utolsó nap közös megegyezéssel bontották fel a szerződést, arra utalhat, hogy a KPMG nem volt hajlandó kiadni ezt a hitelesítő dokumentumot. Ami egy állami tulajdonban álló cég esetében meglehetősen roszul néz ki.
A G7 azt is kiszúrta, hogy augusztusban az MVM nyolctagú igazgatóságból öt embert hívtak vissza: Zsuga János mellett távozott a korábbi vezérigazgató Csiba Péter, az MNV eddigi első embere, Szivek Norbert, a paksi erőművet irányító (nyugdíjba vonuló) Hamvas István, illetve Bakács István Zsigmond is.
Az Index most arról ír, a vezetőváltás, illetve a KPMG-vel történt szakítás oka, hogy a magyar MVM 2016-ban létrehozott egy svájci leányvállalatot, az MVM International AG-t. Ennek az egy szem zugi irodában működő entitásnak a feladata elvileg az lett volna, hogy miután a világ nagy energiacégei jelen vannak az alpesi országban, az MVM egy másik leányvállalata, az MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt. számára – a svájci jogi környezetben – ők tudtak volna munkát, így bevételt szerezni. Ebből azonban nem lett semmi.
Történt viszont egy nagyon furcsa szerződéskötés. 2017 II. negyedévében az MVM leszerződött 4,9 milliárd forint értékben az MVM International AG-val „Központi Termelés Megjelenítő (KTM) és felügyeleti rendszer kialakítása” tárgyában. Felmerül a kérdés: ezt miért nem a magyar MVM rendelte meg?
Az Index forrásai az alábbi válaszokkal hárították az ügyben a megkeresést:
- nem én voltam,
- a részleteket nem ismerem,
- maga a rendszer elkészült, nem értem mi a baj,
- ha Paks egyetlen napra leáll, akkor az 130 millió forint kiesés, ehhez képest nem drága az 5 milliárd forintos KTM-rendszer.
A többi forrásuk is egymásra mutogatott, a Nemzetgazdasági Minisztériumra, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumra, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőre, a Nemzeti Közművekre. Tény, a KPMG nem auditálta a 2017-es beszámolót, hiszen nekik mint nemzetközileg elismert tanácsadó cégnek (a KPMG a világ négy legnagyobb pénzügyi tanácsadó cége, az úgynevezett Big Four közül az egyik) is ártott volna hitelesíteni egy ilyen botrányosnak vélt ügyletet.
Olyannyira, hogy lapunk a hivatalos svájci cégközlönyben rátalált: az MVM International AG augusztus 30-i hatállyal ugyancsak könyvvizsgálót váltott. A KPMG svájci leánycége, a KPMG AG helyére a Thornton AG lépett auditorként.
Hogy miért volt szükség a KTM-rendszer létrehozásához a svájci leányvállalat közbeiktatására, illetve hogy az MVM International AG kiktől milyen típusú szolgáltatást és milyen összegben vett igénybe ehhez, azt egyelőre nem tudjuk. Kérdéseinkkel megkerestük az MVM-et, amint válaszolnak, tudatjuk Olvasóinkkal.