Továbbra is száguldozhat a magyar közutakon az a sofőr, akiről a rendőrség egy héttel ezelőtt egyfajta érdekességként közölte, hogy már 73-szor büntették meg gyorshajtásért, az ezek után járó pénzbüntetés pedig 2,5 millió forintnál jár.
Mivel a megrögzött szabálysértő autóssal kapcsolatban a legtöbben a jogosítvány-kérdést vetették fel, az Alfahír az Országos Rendőr-főkapitánysághoz fordult. A lapunknak küldött válaszból pedig kiderül, hogy
Ennek oka az, hogy létezik egy buta jogi kiskapu a magyar rendszerben: ha egy szabálytalanságot elkövető autóst nem érnek tetten, csupán az autójáról készül felvétel, akkor a hatóság az objektív felelősség elve alapján az üzembentartót (legtöbbször tulajdonost) keresi fel és bünteti meg.
De ha az üzembentartó azt mondja, hogy nem ő vezette az autót, és megmondani sem tudja, hogy ki ült a kocsijában (ugye, ez rendkívül életszerű, főleg, hogy másnak csak írásos engedéllyel adhatjuk át autónkat), akkor az ügy le van zárva.
Ilyenkor a "lényeget", magyarul a pénzbírságot kiszabják az üzembentartóra, de az egyéb büntetéseket –mint például a büntetőpontokat- nem osztják ki, mert tulajdonképpen nincs kire. Márpedig a jogosítvány bevonásához a büntetőpontoknak kell összegyűlniük.
A rendőrség lapunknak küldött válaszában úgy fogalmazott a 73-szoros gyorshajtásról, hogy
„A kérdéses ügyek mindegyikében objektív felelősség elvén alapuló eljárás indult a gépjármű üzembentartójával szemben, amely során a gépjármű vezetőjének személye nem került beazonosításra.”
Mivel a gyorshajtások telepített sebességmérő kapuknál lettek bemérve, és ezek szerint a felvételek sem alkalmasak a sofőr beazonosítására, így egyszerűen elég volt letagadnia, hogy ő vezette az autót. A jelenlegi rendszerben ez a rendőrségnek elég, simán elhiszik, hogy ismeretlen ember vezetett és meg sem próbálják kideríteni, hogy vajon ki lehetett az.
Bár annyira azért mégiscsak felismerhető volt a képeken, hogy ki kelljen kockázniuk a közleményben:
A rendőrség eredeti közleménye szerint az érintett Opel sofőrje 2019 szeptembere és 2020. május 13. között 73 alkalommal lépte át a megengedett legnagyobb sebességet Bács-Kiskun megyében. A gyorshajtások felét Kecskeméten, a Budai úton található fix telepítésű Véda kamerarendszernél követte el.
Ezzel kapcsolatban két érdekesség: egyrészt a rendőrség honlapjára feltöltött fotó neve egy rendszám volt, így ezt az Ügyfélkapun (Jármű Szolgáltatási Platformon) keresztül lekérdezve megtaláltuk az autót, amit valóban kivontak a forgalomból:
Csakhogy 2020. március 11-én vonták ki a forgalomból, miközben a rendőrség szerint 2020. május 13-ig mérték a gyorshajtásokat (egy nappal a közlemény kiadása előttig):
Ezt azt jelentheti, hogy a rendőrségi közlemény kiadásáig forgalmi engedély nélkül is ment az autó, azaz lehet, hogy ebben a pillanatban is szorgalmasan mérik a sebességét a kamerák, hiszen ha március óta nem zavarta a sofőrt a tiltás, most sem fogja. A kérdés így inkább az, miért nem áll körözés alatt a jármű.
A gyorshajtó eddig 2,5 millió forint büntetést kapott, ez a rendőrségtől kapott válasz szerint végrehajtás alatt van. De a lényeg nem is ez: mivel a száguldozónak tiszta a jogosítványa, és bevont forgalmival is vezeti autóját, látható, hogy a hatósági fellépéstől teljesen függetlenül is veszélyeztetheti mások életét és biztonságát.
Persze kétségtelen, hogy a rendőrségi költségvetésnek jó pénz a 2,5 millió forint, de talán mégsem kellene meghalnia valakinek, hogy véget érjen a száguldozás.