A fővárost a Balatonnal összekötő kerékpárútnak már volt elkészült nyomvonalterve, ezt csak meg kellene valósítani

Steinmetz Ádám és Keresztesy Gergő
Steinmetz Ádám és Keresztesy Gergő

Steinmetz Ádám pénteken sajtótájékoztatón számolt be arról, milyen állapotban van a balatoni bringakörút, Keresztesy Gergő pedig két keréken tette meg a Budapest-Balaton útvonalat a megígért, de meg nem épített „bicikliúton”. Steinmetz kifejtette, a koronavírus járvány egyetlen pozitívnak mondható hatása Magyarországon, hogy az elmúlt hetekben, hónapokban egyre többen pattantak biciklire, így még soha nem volt ekkora igény jó minőségű utakra. A képviselő elmondta, a balatoni bringakör egyes szakaszai balesetveszélyesek, hiszen a rossz minőség mellett rosszul is tervezettek, kitáblázottak. Mindemellett egyes szakaszokon a bicikliseknek a járdán haladva gyalogosokat kell kikerülniük, illetőleg olyan autóutakon kell haladniuk, ahol az autósok kerülgetik őket.

Nagyon fontos, hogy a Fidesz-kormány a korábbi ígéreteit végre beváltsa: a balatoni bringakört újítsák fel, az út kapjon új kopóréteget, és ahol csak lehet, 3 méter szélesre bővítsék azt ki az itt biciklizők érdekében

– mondta.

Hozzátette, ez azért is lenne jelentős, mert a kerékpáros turizmussal a balatoni, jellemzően 2-3 hónapig tartó turisztikai szezont meg lehetne hosszabbítani, így akár 8 hónapon keresztül is lenne mód kerékpározni az évben. Az újítás az ún. balatoni háttértelepülések szempontjából is fontos, ezzel őket is a kerékpárúthoz lehetne csatlakoztatni.

Jó lenne a fővárosból is eljutni végre biciklivel a Balatonhoz. Orbán Viktor miniszterelnök úr már 2014-ben szerette volna ezt megtenni: a Fidesz-kormány ígérete szerint 2019 nyarára átadták volna a Budapestet a Balatonnal összekötő bicikli utat

– tette hozzá.

Steinmetz Ádám konkrét kérdésekkel fordult a bringakörút, valamint a főváros és Balaton közötti bicikliút kapcsán Schanda Tamás államtitkárhoz, ezekhez azonban a konkrét válaszok elmaradtak. Az Alfahír kérdésére, hogy pótolta-e már ezt a hiányt Schanda, illetve Révész Máriusz, aki a bicikli utakért is felelős, Steinmetz elmondta, sajnos megszokták a Parlamentben, hogy nem mindig kapnak a feltett kérdésre érdemi választ, s nincs ez másképp most sem: sem arra nem érkezett válasz, hogy mikor fog elkészülni a Budapest-Balaton közötti bicikliút, sem a tervezett 3 méteres szélesítés.  

Mivel a Balaton az ország második legnagyobb turisztikai értéke, így amikor bicikli utakról beszélünk, a prioritási sorrendben elsőnek kellene lennie a balatoni bringakör felújításának, valamint ezt a turisztikai értéket az első számúval, jelesül Budapesttel kellene összekötni. Úgyhogy nem mellébeszélni kell, teljesíteni mind Révész Máriusznak, aki ezért felelős, mind pedig Magyarország kormányának

– fűzte hozzá.

Nem javasolja az út megtételét

Keresztesy Gergő a hiteles tájékoztatás érdekében úgy döntött, a fővárosból két keréken indul el a Balatonhoz. A Jobbik Ifjúsági Tagozatának elnöke a 7-es főútvonal nyomvonalát követte, s azt tapasztalta, a legnagyobb részen hiányzott a kerékpárút, csak a településeken találkozott velük.

A távot szándékosan egy olyan kerékpárral tette meg, mely egy átlagos magyar háztartásban is megtalálható, így 8 óra 15 perc alatt több pihenővel ért célba. Keresztesy elmondta, ez bárki számára remek kihívást jelenthetne, azonban útja nem volt veszélytelen, hiszen jelentős forgalmat bonyolít le a 7-es számú főút, emellett pedig más is nehézséget okozott. A főút bizonyos szakaszai igen rossz állapotban vannak, így a kátyúk és aszfaltgyűrődések kerülgetése is megosztotta figyelmét a gépjárműforgalom mellett.

Jelenleg ez a fajta túra egyáltalán nem javasolt, hiszen kiemelten balesetveszélyes. Örülnénk, ha a 2019 nyarára beígért, fővárost a Balatonnal összekötő kerékpárút minél hamarabb megvalósulhatna, hogy ezt az utat akár jövőre a családosok és sportolni vágyók nyugodtan, biztonságos körülmények között meg tudják tenni

– mondta végül.