Az oroszok szabotálják a BKV kártérítési igényét a rossz minőségű metrókocsik miatt

Tarlós, M3 Metró, Hármas Metró
MTI Fotó: Máthé Zoltán

Két év elteltével sem jutott előrébb a BKV által a hármas metró kocsijait szállító orosz Metrovagonmas (MVM) ellen indított kötbérper. A főváros közlekedési cége által követelt, idén év elején már 8,3 milliárd forint felett járó összegre pedig nagy szüksége lenne a társaságnak a hiányzó klímák felszerelése, illetve a feltárt sorozathibák javítása miatt - írja a Népszava.

A lap szerint Bolla Tibor BKV elnök-vezérigazgató 2017-ben Bogatirjev Borisz Jurjevicset, az MVM vezérigazgatóját figyelmeztette arról, hogy az M3-as metróvonal járműállományának korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért, akkori áron mintegy 69 milliárd forintért vállalkozott az orosz gyártó, de összesen már 11 alkalommal csúszott ki a szállítói szerződésben rögzített határidőkből.

Mint kiderült, a késések között már akkor akadt egy éves, miközben a kontraktust alig két évvel korábban írták alá. A BKV éppen ezért kérte az oroszokat, hogy tegyenek valamit annak érdekében, hogy a leszállított szerelvények műszaki állapota, rendelkezésre állási szintje „radikálisan javuljon”. A BKV vezérigazgatója az ekkor még Tarlós István vezette Fővárosi Közgyűlés ellenzéki tagjait közben azzal nyugtatgatta, hogy a társaság minden, szerződésben biztosított jogával „él, élni fog” és minden kötbérigényt érvényesít.

A tárgyalásokon azonban az orosz fél nem volt jó partner. A kártérítést pedig nem tartották elfogadhatónak. A vita közben azonban sorra jöttek elő a hibák, néhány szerelvényt ki is kellett vonni a forgalomból. A dagadó botrány hatására a BKV 2019 februárjában beperelte az orosz céget

6,8 milliárd forint kötbér és kamatainak megfizetését kérve.

Népszava kérdésére a Fővárosi Törvényszék azt válaszolta, hogy 

„a teljes iratanyag lefordítását követően a magyar Igazságügyi Minisztérium az iratokat az orosz Igazságügyi Minisztériumnak postai úton megküldte. Az orosz Igazságügyi Minisztérium, eddig nem ismert okból, az iratokat nem vette át. A kézbesítési akadály elhárítása folyamatban van, ebben a magyar Igazságügyi Minisztérium jár el.”

A lap szerint a tárgyalás megtartásához szükség lenne a szabályszerű kézbesítésre. Az orosz fél viszont egyszerűen nem veszi át az iratokat. Határidők nincsenek, a magyar kormány pedig láthatóan nem erőlteti a dolgot.

A Népszava emlékeztett, hogy még meg sem hirdették a 3-as metró tenderét, de Szijjártó Péter külügyminiszter már Moszkvában tárgyalt a felújításról. A szerződéskötéskor pedig Illés Géza Márton, a Fidesz-közeli háttéremberként nyilvántartott Tombor András ügyvédje képviselte az orosz céget. Az MVM európai piacon korszerűtlennek számító járművei amúgy labdába sem rúghattak volna, ha a közbeszerzést új szerelvényekre írják ki, de ezt a kormány megtiltotta Tarlóséknak. Ehhez képest az MVM nem a kiküldött szerelvényeket újította fel, hanem gyakorlatilag újakat szállított. Csak éppen rossz minőségben. A Karácsony Gergelyék utasítására elkészült jelentés 18 sorozathibát tárt fel.