A tegnapi nappal tartalmi módosuláson esett át a Fidesz zajló petíciós kampánya, a Stop Gyurcsány! Stop Karácsony!, amelynek egyik célja az előválasztás kommunikációs ellensúlyozása volt. A petíciónak nevezett adatgyűjtés a legutolsó fideszes közlések szerint már több mint 1 millió embert ért el ‒ írja keddi Facebook posztjában az IDEA Intézet, amely az úgynevezett petíció társadalmi ismertségét vette górcső alá, és ez alapján aligha tudtak új szimpatizánsokat bevonzani a kormánypárthoz.
Ismeretes, miután az előválasztás vasárnap esti lezárultával Márki-Zay Péter vált az ellenzéki közös miniszterelnök-jelöltjévé, hétfőn Kocsis Máté, a Fidesz frakcióvezetője immár a ‒ meglehetősen fantáziátlanul ‒ átkeresztelt, Stop Gyurcsány! Stop Márki-Zay! szlogenmódosítást prezentálta Facebook-posztjában. Jó eséllyel komoly zavart okozhatott fideszes berkekben a hódmezővásárhelyi polgármester sikere.
Nagyon berúghattak tegnap a Fidesznél, más magyarázat nem lehet erre a fantáziátlan kampányszlogenre
Most, hogy az ellenzéki szavazóknak (még véletlenül sem a Kubatov-listára jóhiszeműen feliratkozó fideszeseknek) köszönhetően valóra vált a „Stop Gyurcsány, stop Karácsony!" kampány - mint ismert, Karácsony Gergely az első forduló után visszalépett az előválasztástól, Gyurcsány Ferenc pártjának jelöltje, Dobrev Klára pedig kikapott Márki-Zay Pétertől - a Fidesz frakcióvezetője, Kocsis Máté közölte, folytatják a kampányt.
Frissen publikált kutatásukban főként azt vizsgálták, hogy saját bevallásuk szerint a Fidesz-szavazók, valamint a pártoktól távolságot tartók aláírták-e a kezdeményezést. A szeptember 30. és október 9. között végzett kutatás eredménye alapján
a fideszesek több mint fele, 52 százaléka írta alá a Karácsony Gergely és Gyurcsány Ferenc megállítását követelő nyilatkozatot.
Ez becsléseik szerint 1,3‒1,4 millió embert jelent, ami az adatfelvétel hibahatárait figyelembe véve igen jól megközelíti az aláírtak számát.
Az igazán érdekes kérdés viszont az IDEA szerint sokkal inkább az, hogy mennyire volt képes túlnyúlni önmagán a petíciónak álcázott adatbázis-építés, tehát elérte-e az ismeretlen preferenciájúakat.
Az IDEA Intézet adatai szerint ezen a téren meglehetősen szerények a Fidesz sikerei, hiszen az egyébként zsugorodó ismeretlen preferenciájúak mindössze 4 százaléka nyilatkozott úgy, hogy aláírta a kezdeményezést, 50 százaléka viszont nemigen tudta, hogy miről is van szó
‒ állapították meg, kitérve arra a konklúzióra is, miszerint talán nem túlzás azt állítani, hogy összességében a petíció célja leginkább a Kubatov-lista felfrissítése lehetett, amit a Fidesz-táboron belül elég nagy hatékonysággal érhetett el.