Az Orbán család bányájából szállítottak építőanyagokat a Budapest-Belgrád vasútvonal felújításához - derítette ki a 444.hu.
A kínai hitelből zajló, egyre csak dráguló, jelen állás szerint több mint 800 milliárdos gigaprojektben a kínai vállalatok mellett fővállalkozóként a felcsúti multimilliárdos Mészáros Lőrinc cégei érdekeltek.
A lap belső dokumentumokra hivatkozva azt írja,
2022–2023 során több mint 200 ezer tonna vasúti követ szállítottak Gántról, az Orbán család bányájából minden idők legnagyobb hazai vasútfejlesztéséhez, a Budapest–Belgrád-vasútvonal építéséhez.
A 444-nek két fuvarozócég is megerősítette az értesülését, amelyek részt vettek az építőanyag-szállításában.
Az úgynevezett SZK1-es dolomit zúzottkövek egy részét a fejlesztésen fővállalkozóként dolgozó egyik Mészáros-cég, a V-Híd rendelte meg Orbánéktól.
A leggazdagabb magyar mellett az egyik kínai tulajdonban álló cég, a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. is rendelt Orbánék SZK1-es termékéből, amit kizárólag vasútépítésekhez használnak. Ebből készül a sínek alatti teherbíró, vízzáró réteg.
A lap által megszerzett dokumentumokból az is kiderült, hogy
a kínai kivitelező bruttó 1 milliárd forintos szerződést tervezett kötni „minimum 100 ezer tonna” gánti zúzottkő szállítására.
A Gánton lévő bányát üzemeltető Dolomit Kft. árlistája szerint
az anyagot tonnánként 6215 forint+áfa áron értékesítették 2023-ban, tavaly ugyanakkor már 7520 forint+áfába került, ami a lap szerint jóval magasabb ár, mint a versenytársaké.
A 444 cikkében emlékeztet: Orbán Viktor korábban úgy reklámozta az eddigi legnagyobb magyar vasútépítési projektet, hogy az kínai együttműködéssel „win-win, győztes-győztes” beruházás lesz. Nos, úgy tűnik, a NER-elitnek mindenképpen.
(Címlapkép: MTI)