A makói Continental gyár elbocsátott munkásai arra gyanakszanak, hogy ázsiai vendégmunkásokra fogják cserélni őket

A makói Continental gyár elbocsátott munkásai arra gyanakszanak, hogy ázsiai vendégmunkásokra fogják cserélni őket

Az elbocsátásokról a faliújságról, okairól a sajtóból szereztek tudomást a makói Continental dolgozói. A szakszervezetet egyáltalán nem tájékoztatták, mivel az 50 fő kirúgása nem számít tömeges elbocsátásnak.

Novemberben és decemberben 25-25 munkavállalót küldenek el a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft.-től, akik k9zül többen évtizedek óta dolgoznak a gyárban – derül ki a Népszava cikkéből. A gyárvezetés nem tájékoztatta a szakszervezetet sem az elbocsátások tényéről, sem annak mértékéről – mondta el a lapnak Hajdú Roland, a Continental makói gyárában működő Gumiipari Szakszervezet helyi titkára. A munkáltató ezzel nem mulasztott törvényi kötelezettséget, mivel 50 fő elbocsátása nem számít csoportos létszám leépítésnek.

Az elbocsátások okairól a gyár dolgozói kizárólag a sajtóból értesültek.

A közel 1000 főt foglalkoztató üzemben egyébként nem autógumik előállítása, hanem autóalkatrészek gyártása folyik. A mostani elbocsátásoknál arra hivatkoztak, hogy visszaesett a kereslet ezen termékek iránt. Úgy néz ki, nem számolnak az autóipari termékek iránti kereslet hullámzásával, pedig ez jellemző jelenség, így a kereslet bármikor visszaállhat.

Csak magyar dolgozóktól válik meg a cég, ezért felmerül a gyanú, hogy csak olcsóbb munkaerőre cserélik őket.

A kirúgottak közül van olyan, aki már 20 éve az üzem alkalmazottja, így kétséges, hogy a munkájukkal lettek volna elégedetlenek. A szakszervezeti titkár gyanúja szerint az elbocsátási hullámmal csak a külföldi munkavállalók előtt nyitják meg az utat. Ezt több árulkodó jel is alátámasztani látszik:

Jelenleg közel százötven indonéz vendégmunkás dolgozik a gyárban. Régebben Szerbiából és Ukrajnából is érkeztek munkavállalók, de ők már teljesen eltűntek a gyárból.

Hajdú Roland szerint a Continental célja, hogy minél kiszolgáltatottabb helyzetbe hozza dolgozóit. „A külföldi munkavállalók esetében ez azzal is alátámasztható, hogy több ezer kilométerre hazájuktól érdekérvényesítési lehetőségeik nagyon korlátozottak.”

2021-ben sztrájkszervezőket, sztrájkolóka rúgott ki a Continental.

A Népszava emlékeztet [arra az esetre](https://nepszava.hu/3128102_evtizedek-ota-ott-dolgozo-embereket-kuldenek-el-a-makoi-gumigyarbol-majd-kulfoldi-vendegmunkasokkal-toltik-fel-a-letszamot, amikor 2021 február-márciusában az akkor húsz éve kötött kollektív szerződés felmondása miatt léptek sztrájkba a makói Continental gyár dolgozói. A cég arra hivatkozott, hogy az elavult, pedig valójában évente felülvizsgálták, javították. A munkaadó várt a sztrájk után néhány hónapot, majd a túlságosan is aktív dolgozókat elbocsátották. Őket akkor még kölcsönzött ukrán vendégmunkásokkal helyettesítették.

(Címlapkép: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszédet mond a Continental Automotive Hungary Kft. beruházásáról tartott sajtótájékoztatón Budapesten 2021. június 7-én. MTI/Mohai Balázs)