A főváros tényleg kiszáll az agglomeráció közlekedéséből

A főpolgármester azután döntött így, hogy hétfőn nem született megállapodás a miniszterelnökkel folytatott találkozón.

Tarlós István ezt kedden jelentette a Fővárosi Közgyűlés ülése után. A Népszava szerint a tegnapi csúcstalálkozón nem közeledett a felek álláspontja, pusztán annyi elmozdulás történt, ami segíthet Tarlósnak presztízsveszteség nélkül megúsznia a fővárost hátrányosan érintő múlt heti kormányzati, illetve parlamenti döntést.

A főpolgármester a múlt héten elfogadott törvényről - amely az iparűzési adó átalakításával és átcsoportosítással a fővárosi tömegközlekedés finanszírozását lenne hivatott biztosítani - elmondta: ez a 2016. évi elvonásnál jóval kevesebb az iparűzési adóból származó bevétel jelent majd, és természetesen nem ért vele egyet. Ismeretei szerint nem történt meg a feladatok és források összehangolása a BKV esetében.

Ismertette: a főváros költségvetésében több mint 20 milliárdos hiány keletkezik a törvény módosítása miatt, ráadásul a miniszterelnökkel tegnap ebben a kérdésben nem sikerült megállapodni.

Viszont kiderült, hogy

"megegyeztünk abban, hogy az agglomerációs közlekedéssel nem foglalkozik a főváros, ami egyébként sem a feladata"

A politikus hangsúlyozta, a kérdésről az agglomerációs településeknek az állammal kell tárgyalniuk. Tarlós Istvánt sajtónyilatkozata végén nem lehetett kérdezni, ugyanakkor jelezte: Orbán Viktor kormányfő ígérete alapján januárban folytatódik a kormány és a városvezetés közötti egyeztetés.

Magyarra lefordítva: várhatóan a közlekedés nem áll le (bár ugye a Fideszen belüli belháború miatt sok minden lehetséges), csak épp a főváros lepasszolja a feladatot a kormánynak és az agglomerációs településeknek. Igen ám, csakhogy a fővárosi tömegközlekedés egy komplex rendszer, nem lehet egyik részét innen, a másik részét onnan irányítani. Különösen igaz ez a HÉV-ekre, amelyek közül csak a csepeli nem hagyja el a főváros területét, viszont rendkívül fontos szerepet töltenek mind az agglomeráció, mind a főváros közlekedésében.

Előfordulhat az is, hogy újra felevenítik a régi/új ötletet, és a HÉV-eket kiveszik a BKV-ból, és vagy az államhoz, vagy a MÁV-hoz csoportosítják át. Ez egyszer az ötvenes években már így volt, az ötlet akkor is megbukott, mivel a MÁV-nak semmilyen tapasztalata nincs az elővárosi HÉV-ek üzemeltetésében.

Káosz lesz

Látszik, hogy a Fidesz rajong a filmiparért, most a Budapest, végállomás című tragikomédiát forgatja le - olvasható a Jobbik reagáló közleményében. Köszönhetően Budapest fideszes vezetése és a Fidesz-kormány közötti feszültségnek, a fővárosi tömegközlekedés finanszírozási gondjai miatt a jövő évtől az agglomerációba irányuló járatok csupán Budapest közigazgatási határáig járnak.

Ez több százezer ember munkába, iskolába járását fogja megnehezíteni vagy épp ellehetetleníteni. A 78 agglomerációs település fővárosba ingázói ugyanis jövőre nem fognak tudni eljutni munkahelyükre, tanintézetükbe - véli a közleményt jegyző Hegedűs Lorántné.

Emlékeztetett: a Jobbik már 2012-ben olyan javaslattal állt elő, mely hosszú távon nyújt pénzügyi segítséget a finanszírozási gondokban. A tömegközlekedés ÁFA-tartalmának 27-ről 5 százalékra csökkentése azt eredményezné, hogy az a nagyságrendileg 10 milliárd forint, amit a fővárosi tömegközlekedési cég befizet a központi költségvetésbe, majd a főpolgármester és a kormányfő huzavonájának köszönhetően vagy visszakap, vagy nem, körülbelül ötödére csökken. Javaslatunk nyomán a fővárosi közlekedés kb. 8 milliárd forintos többlethez jutna. Ez az összeg az agglomerációs közlekedés megoldásához pedig elegendő. Ezt az indítványt a Jobbik most újra az Országgyűlés elé terjeszti, mert így biztosítható, hogy a főváros vezetése, így a budapestiek ne legyenek kiszolgáltatva a mindenkori kormány kénye-kedvének - írják.

Simicska - Fidesz háború a fővárosban is

Újra harcérintkezésbe léptek egymással a küzdő felek a fővárosban is. Módosította a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló rendeletet a Fővárosi Közgyűlés keddi rendkívüli ülésén. Ezzel újabb fejezethez ért a Simicska - Fidesz háború a fővárosban is.

A fideszes képviselők által benyújtott előterjesztés elfogadásával a testület arról is döntött, hogy ha a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposter Kft. december 31-ig nem bontja el hirdetőoszlopait, akkor azt a cég költségére el fogják végeztetni. A döntés szerint a jogellenes közterület-használat megszüntetése, az eredeti állapot helyreállítása érdekében felmerülő tulajdonosi közfeladatok ellátásával - így az előbbi feladattal - a Budapest Közút Zrt.-t bízzák meg.
   
Az eredeti állapot helyreállításával kapcsolatosan felmerült költségeket a megállapodás keretében a fővárosi önkormányzat fizeti meg a Budapest Közút Zrt. számára, ennek fedezetéül az engedély nélküli közterület-használókkal szemben érvényesített fővárosi követelések szolgálnak majd. Ha be tudják hajtani ugye.
   
Mint ismert, a Fővárosi Közgyűlés szeptember 30-án döntött arról, hogy szerződést bontanak a több mint hétszáz budapesti hirdetőoszlopot üzemeltető Mahir Cityposter Kft.-vel. A szerződést október 31-ével mondta fel a fővárosi önkormányzat, és egyben felszólította a céget, hogy a rendkívüli felmondást tartalmazó értesítésben megjelölt időponttól számított hatvan napon belül bontsa el a szerződés keretében telepített hirdetőoszlopokat.
   
A döntést a kormányoldal azzal indokolta, hogy a szerződés súlyosan aránytalanul határozza meg a főváros jogait és kötelezettségeit, ezért felmerül a jó erkölcsbe ütközés miatti semmisség.
   
A Mahir közölte: tekintettel arra, hogy a szerződés felmondása "nyilvánvalóan jogszabályba ütközik, egyben bűncselekmény elkövetésének alapos gyanúját is felveti", a cég a felmondás kézhezvétele után azonnal megteszi a szükséges jogi lépéseket azért, hogy megóvja törvényes jogait és érvényesítse jogos igényeit.