A Jobbik szerint bűn az, ahogy a Volánbusz kizárta a magyar buszokat

A kormányzati propaganda szerint az újraiparosítás a gazdaság egyik sarokköve, viszont ha a valóságot nézzük, aligha ezt látjuk.

Módszeresen elsorvasztották a nemzeti autóbuszprogramot - mondta a képviselő, kitérve arra, hogy 1985-ben Magyarországon még több mint 13 ezer autóbuszt gyártottak, de ez 2005-re csupán "ezres nagyságrendűre" csökkent, majd az ezt követő egy évtized szintén megtizedelte a hazai gyártású buszok számát.

Mint a képviselő elmondta, ez mindenképpen komoly kérdéseket vet fel azzal kapcsolatosan, hogy a mindenkori magyar kormány mennyire gondolja komolyan a hazai ipar támogatását, a még fellelhető gyártókapacitás megerősítését, fejlesztését.

Szavak kontra tettek

Ander Balázs emlékeztetett arra, hogy az Országgyűlésben korábban feltett kérdésére Tasó László fideszes közlekedéspolitikai államtitkár azt válaszolta, a magyar kormány elkötelezett a hazai autóbuszgyártás újbóli beindításában és fejlesztésében, s céljuk, hogy versenyképessé tegyék és segítsék a hazai járműgyártást.

Ezzel szemben a legújabb Volán-tender mostani, 152 darabos megrendelése azt mutatja, hogy zavar lehet a kormányzat berkein belül is, hiszen egyetlen centiméter méretkülönbségre hivatkozva tették lehetetlenné a magyar gyártók indulását, így pedig külföldi érdekeltségű cégekhez jutnak a magyar pénzek – hívta fel a figyelmet, hozzátéve: Már egyetlen busz legyártása is 4+2 munkahelyet teremthetne Magyarországon.

Nagyon fontos az az 1 cm

A 152 autóbusz, a hazai autóbuszgyártóknak – mind a kettőnek – jó referencia lehetne, és talán a lassan elavuló járműcsaládjaikat is tudnák fejleszteni az így befolyt összegből. A Volánbusz viszont nem szeretne magyar járműveket látni a most megrendelt kontingensben, ugyanis úgy írták ki a tendereket, hogy magyar gyártó, főleg a győri Kravtex, ne tudjon indulni egyik beszerzésen sem.

 

Ez a Volánbusz weblapjáról letölthető dokumentumokból derül ki, ugyanis két tendernél a hosszúságnak 12 500-13 500 milliméter közé kell esnie a helyközi kialakítású buszoknál. A harmadik tendernél, a Volánbusz saját távolsági buszainál a minimális hosszúság 12 000 milliméter. Azaz pont tíz milliméterrel (magyarán egy centivel) több, mint amilyen hosszú az egyetlen hazai távolsági típus, a Credo Optinell, amely 11 990 mm hosszú.

 

Tovább->

Orbán Viktor labdarúgással kapcsolatos kijelentéseire reagálva Ander Balázs azt mondta: nem csak a fociban, hanem a hazai buszgyártásban is vissza kell térni az korábbi világszínvonalhoz.

A legerősebb ellenzéki párt politikusa szerint komoly kérdéseket vet fel az is, hogy a hazai ipar támogatása helyett "közpénzeket csorgatnak külföldi érdekeltségekhez".

"Abba, hogy ennek a tendernek ne legyen felelőse, ennek a botrányos kiírásnak ne legyen következménye, és ne távolítsák el a munkahelyéről azt, aki ezért a disznóságért felelős, abba a Jobbik nem tud belenyugodni!"

A jobbikos politikus pártja nevében azt követelte, hogy nevezzék meg, és büntessék meg a felelősöket.

Elavult állomány, élő gyártósor

Közölte: a Volánbusz alatt lévő hét régióban összesen 5400 jármű vesz részt a helyközi közlekedésben, ezeknek átlagéletkora viszont már 14 év felett van. A képviselő szerint ahhoz, hogy a szolgáltatást versenyképessé tegyék 2017-ben is, nagyobb volumenű fiatalításra volna szükség.

Megítélése szerint 1400-1500 járművet azonnal újakra kellene cserélni, majd ezt követően évente mintegy 500 darabbal lenne szükséges frissíteni a flottát.

A képviselő ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a hazai gyártóknak évente mintegy 800 darab új buszt jelentő kapacitásuk van, ami eleget tudna tenni a jelenlegi hazai igényeknek. Ezzel -tette hozzá- elérhetnék, hogy komolyabb referenciáik legyenek akár a külföld felé való terjeszkedéshez is, ahogyan ez a rendszerváltás előtt is jellemző volt.

Bővítenek, küzdenek

Ander Balázs megjegyezte, hogy a Kravtex mosonmagyaróvári gyártósora nemrégiben bővítésen ment keresztül, mert a cég abban bízik, hogy munkát tud adni a megmaradt szakembereknek, és sikerül elkerülniük azok külföldre való elűzését, mert "onnan már nehéz lenne visszacsábítani őket".

Most azonban a gyárban inkább csupán a "parkolónak gyártják" a buszokat azért, hogy a munkahelyek megmaradjanak, a gyártósor pedig üzemképes maradjon – mondta. Éppen ezért a jobbikos politikus szerint állami ráhatásra és megrendelésekre van szükség, de bírálta azt is, hogy miközben a multinacionális cégek munkahelyteremtésért cserébe akár fejenként tízmillió forintos állami támogatást is kaphatnak, addig a hazai buszgyártás támogatások nélkül maradt.

Ander kitért azokra a kritikákra is, miszerint ezeket a buszokat "összelegózzák": mint elmondta, a motorokat külföldi gyártótól szerzik be, de a buszok így is minimum 55-75 százalékban hazai gyártmánynak számítanak, ráadásul "hazafias gazdaságpolitikával" ez az arány idővel még nőhetne is.

A jobbikos politikus e témában intézett parlamenti kérdésére korábban Orbán Gábor adó- és pénzügyi államtitkár is hangzatos ígéreteket tett, azonban ő tavaly júliusban otthagyta a bársonyszéket, és a Rothschild független pénzügyi tanácsadócég tanácsadója lett.