A Kálvin tér rejtélyének nyomában

Azt mutatják meg, mikor megy az, amiről épp most szálltunk le.



Aki szállt már át a Kálvin téren a négyesről a hármas metróra - a helyszínen általában megjelenő tömegből kiindulva ez a magyar lakosság mintegy 90%-át jelenti naponta - az bizonyára tapasztalta azt a különös jelenséget, melyet az alábbiakban igyekszünk bemutatni.

Amennyiben a négyes metróról a hármasra kell átszállnunk, utunk a mozgólépcső felé vezet. Szerencsés volna, ha az említett élethelyzetben birtokában lennénk annak az információnak, hogy mikor is érkezik meg a szerelvény, mely felé épp igyekszünk, nem kizárt ugyanis például, hogy időben haza vagy a kocsmába kell érni, mert kezdődik a meccs, rosszabb esetben pedig az is előfordulhat, hogy munkába tartunk megélhetésünket biztosítandó. Ha a BKK a megszokott módon, digitális kijelzőn adná tudtunkra a szükséges információt, akkor könnyen el tudnánk dönteni, hogy érdemes-e rohannunk, átvágva magunkat a szatyrok és gurulós bőröndök dzsungelén, esetleg teljesen feleslegesen folytatunk ilyen jellegű küzdelmet a korábbi járat elérése érdekében, minthogy az úgyis az orrunk előtt fog elmenni, akkor pedig már jobban járunk lelki egyensúlyunk megőrzésével.

A jó hír, hogy a négyes metrótól a hármashoz vezető mozgólépcső fölött is van ilyen kijelző, a rossz viszont az, hogy ez nem azt mutatja, mikor jön a célba vett szerelvény, hanem azt, hogy mikor jön a négyes metró. A baj csak az, hogy a tájékoztatott utasok ennek az információnak eleve birtokában vannak, lévén az említett négyes metrót épp az imént hagyták el, hogy onnan sajnos Újpest vagy Kőbánya-Kispest felé folytassák útjukat.

Igaz, előfordulhat például, hogy valaki Kelenföld felől érkezett, és a Fővám téri piacon próbált nemzeti színű szalaggal átkötött csomagolású, őrölt pirospaprikát venni, de véletlenül továbbment egy megállóval, ezért vissza kell fordulnia, dolgát megkönnyítendő pedig elolvashatja a táblán, mikor tud felszállni az ellenkező irányba tartó járatra. Az ilyen polgár három szempontból is roppant szerencsétlen:

  • hogy elfelejtett leszállni, az evidens,
  • ráadásul ahelyett, hogy a visszafelé tartó négyesre szállt volna, elkezdett mozgólépcsőzni a hármas felé,
  • azt pedig már csak halkan említjük meg, hogy a Fővám téri piacon jó eséllyel nem tud megfelelő minőségű őrölt pirospaprikát találni, helyette nemzeti színű szalaggal átkötött piros fűrészporszerű terméket vásárol, hogy azzal aztán az ebédjét is tönkretegye, kivívva ezzel a család fölháborodását és máris kész a baj.


A fent vázolt szituáció vélhetően az utasok töredékét érinti csak, könnyen belátható tehát, hogy számukra teljesen felesleges digitális kijelzőt üzemeltetni, pazarolva ezzel a föld energiaforrásait.

Kinek áll ez érdekében?

Miután a fenti opciót kizártuk, nem maradt más megoldás, megkérdeztük a BKK-t, akik készségesen válaszoltak:

Az említett vizuális kijelzők jelenleg tesztüzemben működnek, egyelőre az M4 vonal rendszerével vannak összekötve, csak erről a vonalról kapnak adatot. A jelenleg zajló utasforgalmi próbaüzem alatt a kijelzők helyes működésének ellenőrzése zajlik. A BKV Zrt. fejlesztési tervei között szerepel a rendszer mindkét irányú átszállóforgalomnak megfelelő bővítése az ehhez szükséges – különböző vonalakon közlekedő vonatok adatait kezelő – interfész kialakításával. A rendszer teljes körű – az M2 vonalat is magában foglaló - kiépítése legkorábban az M3 vonal rekonstrukciója során valósulhat meg.

A kijelzőt tehát egyelőre csak tesztelik, olyan ez, mintha a hamarosan megújuló székesfehérvári vasútállomáson pár hónapig próbaképp azt mondanák be, hogy mikor indulnak a vonatok Komáromból, de aggodalomra semmi ok, pár éves próbálgatás után mindenki számára bizonyossá válik, hogy a kijelző működik, és akkor már nyugodtan kaphat adatokat a hármas metróról is, a világ rendje helyreáll, a fő, hogy interfész legyen.