A nap kérdése: hogyan vezessünk Gripent vadászpilóták nélkül?

Továbbra sem sikerült orvosolni a magyar légierő problémáit, a pilóták harmada a honvédség elhagyására készül.

Már megint egy igazi magyaros történettel szolgálhatunk, ami már azért is bájos, mert pénteken a nagyon szakmai állami hírtévé hosszú - kínos beszélgetésekkel, interjúkkal megszakított - riportban számolt be a Gripen gépek megérkezéséről.

A magyar haderő(?) büszkeségei egy svédországi hadgyakorlaton vettek részt, egyébként kiváló eredményt elérve; a küldetés célja az volt, hogy pilótáink sikeresen felkészüljenek a Baltikum légterében tett szolgálatra.

A helyzetet remekül jellemezte már az a kellemetlen tény is, hogy a várt hat repülő helyett mindössze öt érkezett meg Kecskemétre, sőt a helyszínen várakozó állami hírtévés kolléga legnagyobb bánatára, a műszaki személyzetet szállító An-26-os is követte a meghibásodott Gripent, és Kassán szállt le.

Visszatérve a pilóta-elvándorláshoz.

A lap szerint ennek több oka is van. Természetesen, a legfontosabb tényező a jövedelem. A honvédségben csaknem másfél évtizede nem volt értékelhető bérfejlesztés, és a mostani korrekció is elsősorban az alsó állománykategóriát célozza meg, míg a vadászpilóták jellemzően főtisztek.

Egy nyelveket beszélő, szakmai tapasztalattal rendelkező magyar vadászpilóta könnyedén képes elhelyezkedni a világ bármelyik légitársaságánál, jellemzően a jelenlegi bérének többszöröséért.

Ugyanolyan fontos szempont, hogy a "kiöregedett", a legkisebb egészségromlást elszenvedő pilóták kötelékben tartása sem megoldott a magyar honvédségnél. Amíg külföldön a pilóták tisztában vannak azzal, ha kikerülnek a vadászgépek fülkéjéből, teherszállítógépen még folytathatják a szolgálatot, hazánkban ez a rendszer nem működik. Így kilátástalannak tűnik a katonai pálya.

Hasonló a helyzet a kiszolgáló műszaki személyzet esetében is.

A milliárdos technológiát kezelő szakemberek számára komoly elszívó erőt jelent például a kecskeméti Mercedes gyár, ahol a szakmai tapasztalat megbecsülése gyanánt a honvédségi bérüknek szintén a többszörösét kaphatják meg.

Így kockázatos kijelenteni, hogy Magyarország képes lesz ellátni a vállalt szolgálatot (pl.: baltikumi légtérvédelem), főleg annak fényében, hogy az esetleges szemben álló fél Oroszország lesz.