1050 milliárd forint: legalább ekkora mértékű állami támogatást lehet összeszámolni az akkumulátorgyártó és elektromos járműgyártó cégek számára. A G7 a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) és az Európai Bizottság adatai alapján gyűjtötte össze az adatokat. A gazdasági portál azt írja, az 1050 milliárd forintra érdemes alsó határként tekinteni, részben mert előfordulhat, hogy nem leltek rá az összes forrásra, részben pedig mert a további fejlesztések során még százmilliárdos tételek várhatóak.
A forrásokat nagyrészt ezek a nagy projektek szívják fel (bár a G7 gyűjtésében megvizsgált az akkumulátorgyártáshoz és az elektromos járműgyártáshoz szorosan kötődő projekteket is):
- A dél-koreai Samsung gödi telephelyén 2700 új munkahely létrehozását ígérték, és már 2017-ben átadták az első ütemet, de a gyár azóta is bővül.
- A szintén dél-koreai SK akkumulátorgyárát 2020-ban adták át Komáromban, az iváncsai üzem idén indítja a termelést. Ezek 1000, illetve 2500 új munkahelyet ígérnek.
- A CATL kínai vállalat debreceni üzeme ugyan még csak terv, de itt 9 ezer új munkahelyet ígérnek.
Összesen ez kb. 15 ezer új munkahely; a G7 számításai alapján a három működő üzemet összesítve
az államnak egy akkumulátorgyári munkahely 64,3 millió forintjába került.
Az akkumulátorgyártó cégek 2018-ban indultak el itthon, és azóta nulláról 6249 főre nőtt az alkalmazottak száma.
Címlapkép: Munkagépekkel talajelőkészítő munkálatokat végeznek a leendő CATL akkumulátorgyár területén a Déli Ipari Parkban Debrecen közelében 2023. február 23-án. - MTI/Czeglédi Zsolt