Vagyis ránk.
Az Erste elemzői szerint a német autóipar visszaesése a 2009-es válság időszakát idézi, ugyanakkor az akkori válsággal ellentétben - akkoriban a munkanélküliség növekedése, a háztartások által elkölthető jövedelem csökkenése és a hitelkínálat szűkülése volt a visszaesés oka - most az autóvásárlási szokások átalakulása áll a háttérben.
Mint írják: júniusban a német autógyártás volumene évesítve 4,7 millió darabra esett vissza, ami jó egymillió darabbal kevesebb a 2015-1017-es csúcsidőszakban megszokottnál. A most elért szint közelében utoljára 2009-ben járt a termelés, s ha ez a visszaesés egy kialakuló válság előjele, akkor az komoly következményekkel járhat a közép-kelet-európai régió országaira is. Ezekben a gazdaságokban ugyanis az átlagos megtermelt hozzáadott érték mintegy 10 százaléka és a munkahelyek 6-9 százaléka közvetve vagy közvetlenül az autóiparhoz kötődik - írja az elemzés alapján a Napi.hu.
Átalakul a piac
Megfigyelhető, hogy miközben emelkedik az eladott elektromos autók aránya, addig a dízeleké folyamatosan csökken, s ez meg is magyarázhatja a negatív tendenciákat - véli a szakértő.
Az egész EU-ban megfigyelhető, hogy az újautó-eladások csökkenését kizárólag a dízel eladások visszaesése okozza. Idén első félévben 17 százalékkal kevesebb új dízelautót regisztráltak az Európai Unióban, de ez csak folytatása volt a 2018-as trendnek. Tavaly 18 százalékkal zsugorodott ez a piaci szegmens. Az idei első hat hónapban az újonnan regisztrált autók csak mintegy 31 százaléka volt dízel, míg a 2012-es csúcson 55 százalék volt ez az érték.
Az elemzés szerint a dízelautók korszakának vége, egyrészt azért, mert jelentősen felerősödött az igény arra, hogy az eddigieknél is szigorúbb károsanyag-kibocsátási kvótákat kényszerítsenek a gyártókra, másrészt a vásárlók körében is negatív előítélet alakult ki a dízelekkel szemben.
Emellett növekszik az elektromos meghajtású, illetve hibrid autók népszerűsége a vásárlók körében. Ezek összesített részesedése az újautó-eladások között 7,5 százalékra emelkedett. Itt egyértelműen a kínálat szűkéről lehet beszélni, nagyon sok gyártó ugyanis le van maradva a megfelelő mennyiségű elektromos modell piacra dobásával, s amelyiknek van ilyen, ott a vásárlóknak hosszú várólistákra kell feliratkozniuk.
Az elemzés szerint a következő öt évben jelentős változásokra kell felkészülni: az újautó-eladások további visszaesésére, illetve nyomott szinten való maradására kell számítani, mindaddig, amíg végleg be nem köszönt az akkumulátorról üzemeltetett elektromos autók kora, erre azonban 2025 előtt nem nagyon kerül sor.
Ez azzal a következménnyel jár, hogy a régió országaiban átmenetileg csökken a GDP-növekedés üteme, az elemző becslése szerint 10 százalékos visszaesés az autóeladásokban 1 százalékkal csökkenti Magyarországon és Csehországban a GDP potenciális éves növekedési ütemét.