A 11 balatoni kikötő nyertese 15 évre veheti ki bérbe az értékes ingatlanokat – derül ki abból a Népszava birtokába került előterjesztésből, amelyről pénteki, rendkívüli közgyűlésén dönt az állami tulajdonban lévő Balatoni Hajózási Zrt (Bahart).
A további pályázati feltételek is arra utalnak, beszűkül a szóba jöhető befektetői kör, amely meg tud felelni az előírásnak.
A tenderen indulóknak minimum félmilliárd forint saját tőkével, értékelhető ingatlanüzemeltetési tapasztalattal kell rendelkezniük, vállalniuk kell a kezdő, minimum nettó 475 milliós éves üzemeltetési díjat (ami nem tartalmazza a közüzemi, fenntartási és felújítási költségeket). A kikötők alapfunkciója nem változhat, azonban beruházásokba, fejlesztésekbe lehet kezdhet, ezen túl akár továbbhasznosításra bérbe is adhatóak. A nyertesnek át kell vennie a kikötőkben jelenleg a Baharttal szerződött vállalkozókat, de a velük kötött egyezményeket saját belátása szerint módosíthatja, vagy akár fel is mondhatja.
hiszen a tulajdonrésszel bíró tóparti települések kisebbségben vannak, mivel a tavalyi augusztusi tőkeemelésével az állam több mint kétharmados többséget szerzett a cégben.
A kikötők egyébként évről évre nagyobb bevételt hoztak: 2016-ban 663 millió, 2017-ben 701 millió, 2018-ban 815 millió, az idén pedig 967 millió forintot kasszírozott a cég. A reorganizációs terv szerint a Bahart 2023-ig 2,2-2,8 milliárd forintot remél a kikötők bérleti jogainak értékesítéséből, ami a jelenlegi, amortizációtól megtisztított bevételből három év alatt össze is jönne.
Az előterjesztés szerint a 11 – Alsóörs, Badacsony, Balatonboglár, Balatonföldvár, Balatonfüred, Balatonlelle, Balatonszemes, Fonyód, Siófok, Szigliget, Tihany –, összesen 1864 állandó és 143 túrahellyel rendelkező vitorláskikötő üzemeltetésére október 20-ig egyben kell pályázni. A nyertesnek többek között azt is vállalnia kell, hogy nettó 250-250 millió forint úgynevezett beruházási óvadékkal hozzájárul a Bahart tihanyi és balatonföldvári kikötőfejlesztéseihez.