Jelentős környezeti kockázattal járhat, mégis megépül a siófoki óriáskikötő

Jelentős környezeti kockázattal járhat, mégis megépül a siófoki óriáskikötő
146 férőhelyes, nagy tőkesúlyú hajók tárolására alkalmas kikötőt hoznak létre a siófoki ezüstparton, ami már meg is kapta az önkormányzati támogatást

- számolt be a 24.hu.

A terveket Kenesei István, a Yolle Kft. ügyvezetője már 12 éve dédelgeti, ám a hatóságok eddig nem adtak engedélyt a kivitelezésére.

„Két bírósági tárgyalás is volt az ügyben, végül mindkettőt megnyertem. Mostanra már a vízügyi létesítési engedélyt és a hajózási létesítési elvi engedélyt is megkaptuk, így már csak a kiviteli tervek hiányoznak. Semmilyen más engedélyre nincsen szükségünk”

-nyilatkozta a lapnak a vállalkozó.

A tervek szerint a mintegy 300 méter hosszan az északi part irányába benyúló új mólószár körül 35 ezer köbméter homokot és iszapot kotornának ki, amit a vonyarcvashegyi lerakóba szállítanának.

Kenesei elmondása szerint az önkormányzat csak úgy támogatta a kikötőépítést, ha cserébe elvállalják a szabadstrand lidósítását is, azaz egy részét homokkal töltik majd fel, ezután átadják az önkormányzatnak az üzemeltetést. Azt egyelőre nem tudni, hogy ezután is szabadstrandként működik-e majd tovább az ominózus terület.

A lapnak nyilatkozó, neve elhallgatását kérő szakértő nonszensznek tartja a lidósítási ötletet, a kikötőépítést pedig kockázatosnak véli.

Hiába emelik meg később a Balaton vízszintjét akár 130 centiméterre, a déli parton ezt követően sem lehet mély merülésű vitorlás hajóknak kikötőt építeni jelentős környezeti és természetvédelmi kockázatok nélkül

– mondta. Hozzátette, a balatonszéplaki kikötő esetében olyan óriási mennyiségű mederanyagot kell a beruházás során megmozdítani, elhelyezni, ami jelentős környezeti kockázatokkal járna, és az sem kizárt, hogy az esetenként több méter mélységből kitermelt mederanyaggal korábbi évtizedekben lerakódott veszélyes anyagokat mozdítanak meg a kikötő kialakítása során.

Továbbá emlékeztetett, hogy a siófoki magánjachktkikötő megépítésére a jelentős civil tiltakozás mellett a többi között korábban azért nem adták meg az engedélyt a hatóságok, mert a hajók a strandolókat veszélyeztetve, rajtuk keresztül közlekedtek volna, márpedig a helyzet itt is hasonló lenne.

Az építkezés ellen most lakossági ellenállás szerveződik, ugyanis sérelmezik, hogy állítólag semmilyen lakossági fórumot nem tartottak az ügyben.