Bérmegállapodás nincs, Volán-sztrájk lesz: több tízezer járat maradhat ki hétvégén

Bérmegállapodás nincs, Volán-sztrájk lesz: több tízezer járat maradhat ki hétvégén

A buszvezetők érdekképviselete legutóbb közölte, ha a következő alkalommal sem lesz megállapodás, akkor országos munkabeszüntetés jön. A volánosok állják a szavukat, január 28-29-én sztrájkba lépnek.

Eredménytelenül zárult a MÁV-Volán vállalatcsoportnál tartott Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács keddi ülése. A bértárgyaláson Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója megismételte a múlt heti ajánlatot, amit egyes szakszervezeti vezetők elfogadhatónak találtak, de a 2024-es éves bérfejlesztéssel kapcsolatban további egyeztetéseket várnak. A volánbuszosokat képviselő szakszervezetek kilógnak a sorból, az ajánlat számukra továbbra sem felel meg.

Teljes kudarc volt a tárgyalás, sztrájkkal folytatódik a bérharc

A Volánbusz munkavállalóit képviselő Közúti Közlekedési Szakszervezet és a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) csak erre az évre tudna a munkáltatóval megállapodni és bérmegállapodást kötni – számol be a Népszava. A SZAKSZ vezetője, Dobi István ezért ismét elutasította az ajánlatot, a tárgyalást sikertelennek minősítette, az újabb sztrájkot pedig nagyon is indokoltnak tartja. Dobi a lapnak elmondta, hogy a korábbi 25 százalékos, vagy egységes 112 500 forint keresetfejlesztési igényt 90 000 forintra módosította, ám ezt a munkáltató sokallja, és nem hajlandó elfogadni.

Nagyot fog szólni: vasárnap és hétfőn több mint 21 ezer járat maradhat ki

A mostani sztrájkot a decemberihez hasonlóan tervezik megtartani. Január 28-án (vasárnap) 2600, január 29-én 19 180 járat eshet ki, ha a sztrájkot támogató 5 978 sofőr – a buszvezetők 58 százaléka – az elégséges szolgáltatáson túl nem veszi fel a munkát. A SZAKSZ-vezető üzent az építési és közlekedési miniszternek is:

Ha Lázár János a munkabeszüntetés miatt újra megfenyeget minket, akkor februárban is leállítjuk a közlekedést.

A MÁV-Volán csoport tájékoztatása szerint a bértárgyalások még januárban folytatódnak. Az állami közlekedési vállalat dolgozói évek óta küzdenek a tisztességes bérért, eközben buszvezetők tömege vándorolt el a társaságtól. Úgy látszik, az Orbán-kormány nem csak a közlekedés teljes ellehetetlenítését tűzte ki célul, a magyar munkavállalókat is el akarja űzni – másként miért tartaná őket cselédbéren? Vagy már kész is van a nagy terv, és hamarosan érkeznek helyettük az olcsó ázsiai vendégmunkások?

(Címlapkép: Vasvári Tamás/MTI)