Április végén számoltunk be arról, hogy a Jobbiknak köszönhetően a Strabag nem tudta megtartani azt a több mint 120 millió forintot, amit a ferencvárosi metrófelújításon spórolt volna, ha a kerültei önkormányzat elengedi a területhasználati engedély összegét.
Bár három hónapja a képviselő-testület úgy döntött, hogy a cég az utolsó fillérig ki kell, hogy fizesse az 1100 négyzetméteres terület használatát, legújabb információink szerint a Strabag valószínűleg nagyon nem akar lemondani a 24,8 milliárdos, uniós pénzből finanszírozott projektből leeső, az összköltséghez viszonyítva csekély összegről.
A múlt héten az építőipari vállalat egy rendkívüli önkormányzati ülésen közölte a kerülettel:
A csavar a történetben, hogy a Strabag már csak 430 négyzetmétert kér az eredetileg igényelt felvonulási területből,
A közlekedési vállalat az önkormányzatnak azzal indokolta a lépést, hogy a metrófelújítással járó közműváltások elvégzéséhez, valamint lépcsők építéséhez szükséges, hogy a metrófelszínen is dolgozni tudjanak.
Az eredetileg a Strabag által igényelt helyszín fennmaradó 120 négyzetméteres része, az önkormányzat kérésének megfelelően arra szolgál majd, hogy a József Attila lakótelepen élők kerülő és akadály nélkül juthassanak el a közeli megállójához. A most kért módosítás azt is jelenti, hogy a Strabag nem foglalja majd el az eredetileg kiszemelt parkoló egészét.
A lépés időzítése rendkívül érdekes, mivel a BKV-nak korábban nem jutott eszébe, hogy az elvégzendő munkálatokhoz szüksége lenne a most igényelt munkaterületre, pláne arra az 550 négyzetméterre, amely jócskán átfedésben van a Strabag által korábban kinézett résszel.
Az üggyel kapcsolatban megkerestük Szilágyi Zsoltot, a Jobbik IX. kerületi képviselőjét, aki szerint minimum gyanús, hogy a BKV épp akkor nyújtotta be a területre vonatkozó igényét, amikor úgy látszott, hogy a Strabagnak a teljes 120 milliós összeget ki kell fizetnie a területhasználatért (a jelenlegi megállapodás értelmében a cégnek mindössze 18 millió forint körüli összeget kell majd fizetnie a kisebb munkaterületért, melyet rövidebb ideig, 2019. december 31-éig vesz majd igénybe az eredeti, 2020. július 31-ei dátum helyett).
"Az első előterjesztésben ráadásul az szerepelt, hogy a közművekkel és a lépcsőépítéssel kapcsolatos munkákat a Strabag végzi, nem a BKV"
- emlékeztetett a jobbikos városatya, aki a rendkívüli ülésen többször is kérdőre vonta ezzel kapcsolatban a közlekedési vállalat megjelent képviselőjét.
"Nagyon érdekelt volna, hogy miért csak most ébredt föl a BKV, és miért nem kérte már a beruházásról szóló döntési folyamat elején a munkaterületet? Miért csak akkor lett fontos nekik, amikor kiderült, hogy a Strabag nem ingyen jut hozzá?"
- mondta el Szilágyi, aki szerint a BKV képviselőjétől nem kapott érdemi választ, mivel a cég alkalmazottja minduntalan félreértelmezte a kérdést, és végig a lakótelepi lakosok gyalogos közlekedésére elkülönített rész témakörével takarózott:
"Mást sem lehetett belőle kihúzni, csak hogy az önkormányzat kérte, hogy a gyalogosoknak legyen szabad átjárása, szerinte csak ez indokolja a mostani helyzetet. Jeleztem neki, hogy ez nem valódi felelet, mondja, hogy hibáztak, megegyeztek a Strabaggal vagy bármi, de ezt így nem tudom elfogadni."
Szilágyi Zsolt arra is felhívta a figyelmet, hogy az önkormányzat tulajdonát képező közterületek használatáról és rendjéről szóló rendeletben a közterület-használatra való jogosultságra vonatkozó rész világosan kimondja: a közterületet csak az arra jogosult, valamint a közterület-használatra vonatkozó szerződésben megjelölt, a folytatni kívánt tevékenységben részt vevő tagok, családtagok, alkalmazottak, használhatják.
"A használatra vonatkozó jogosultság harmadik személy részére nem ruházható át, tehát hiába akarná esetleg a BKV a Strabag munkásai számára ingyen biztosítani a területet, ez a kerületi szabályozás betűjébe ütközne."
Szilágyi Zsolt hozzátette, hogy a kialakult helyzettel a kerület fideszes polgármestere, Bácskai János sem tűnt túl elégedettnek, és neki szóbeli ígéretet tett arra, hogy az önkormányzat - miután a testület jóváhagyta a területhasználati kérelmeket - ellenőrizni fogja, hogy a két cég betartja-e a kerülettel kötött megállapodást, és mindenki a maga munkaterületén dolgozik-e.
"Amennyiben nem, akkor a törvények értelmében pénzbírságra számíthatnak, ám azt egyelőre nem tudni, hogy pontosan mekkora büntetés járhat egy ilyen manőverért. Az biztos, hogy én személyesen is ellenőrizni fogom, hogy a szabályoknak megfelelően járnak-e el, és ha trükközésen kapom őket, az ellen nagyon keményen fel fogok lépni"
- ígérte a Jobbik kerületi képviselője, aki hozzátette, hogy a környék lakói is szemmel tartják majd az építkezést, és ha azt tapasztalják, hogy a BKV-s területen megjelennek a Strabag munkásai, arról ő is tudni fog.
A helyszínen készült fotók tanúsága szerint egyébként a felújítás még nem kezdődött meg, ám a munkaterületeket már szalaggal és kordonokkal kerítették el.
A metrófelújítás körüli furcsaságok kapcsán természetesen a BKV-t és a Strabagot is megpróbáljuk elérni, amint válasz érkezik a kérdéseinkre, beszámolunk róla.
Hatalmas győzelem: több mint 120 millió forintot mentett meg az önkormányzatnak a Jobbik képviselője | Alfahír
Meglepő döntés született a IX. kerületi képviselő-testület április 25-ei ülésén: az önkormányzat képviselő-testülete egyhangúlag elfogadta a jobbikos Szilágyi Zsolt javaslatát, miszerint a kerület egy fillért sem enged el a Strabagnak a 3-as metró felújításához szükséges területhasználati díjból.