Tombol a '70 évek közlekedésszemlélete Budapesten

43 centis járda és a minden szabad helyet felfaló, szent tehénként kezelt autók.

Forgalomcsillapítás helyett a belvárosban még mindig a hetvenes évek mérhetetlenül elavult és káros közlekedésszemlélete uralkodik: minden talpalatnyi helyet feláldoznak az egyéni közlekedés oltárán.

"Miközben az európai nagyvárosok Oslótól Tiranáig, Madridtól Moszkváig a belváros forgalomcsillapításán és élhetőbbé tételén dolgoznak, Budapest V. kerületében a ’70-es évek szemléletmódja uralkodik. A kerület polgármestere büszke arra, hogy 2014 óta 145 új felszíni parkolóhelyet sikerült kijelölniük, és célja ezek számának további növelése."

- olvasható a Közlekedő Tömeg Facebook bejegyzésében.

Az egyesület szerint néhány évvel korábban, a Budapest Szíve és a Belváros Új Főutcája projektek keretében megújult közterek tervezésénél még fontos szempont volt a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása, de „A Jövő Városa” fejlesztési program III. ütemében ennek már nyoma sincs.

"Egyesületünk álláspontja szerint a belváros értékes közterületei az embereket kell, hogy szolgálják, nem az autókat."

"A felújítás célja az utca élhetőbbé tétele"

Az Egyesület tavaly júniusban javaslatokat tett az utca élhetőbbé tételére, ezeeket el is küldték a Belváros-Lipótváros Városfejlesztő Kft. részére is. A BLVF válaszában akkor arról tájékoztatta őket, hogy "a felújítás célja az érintett utcák élhetőbbé tétele, és ahol kiemelt szegélyt alkalmaznak, ott mindenhol biztosítani fogják az – egyébként jogszabályban is előírt – minimum 1,5 méteres járdaszélességet".

Ez lett a nagy igyekezetből:

Bár a végleges forgalomtechnikai elemek még nem kerültek kihelyezésre, minden jel arra utal, hogy a felújított Reáltanoda utca Magyar utca és Szép utca közötti szakaszán továbbra is mindkét oldalon engedélyezett lesz a parkolás, így itt még az előírt minimális szélességű járda sem áll majd a gyalogosok rendelkezésére. Az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár épülete előtt a napokban pollereket telepítettek, ezáltal az egyébként is kevesebb mint 1 méter széles járda szabad szélessége egy szakaszon 43 centiméterre csökkent.

Az Egyesület álláspontja szerint alapvető fontosságú, hogy a közterek felújításakor ne a megszokott, sok esetben a használói igényeknek és a hatályos jogszabályoknak sem megfelelő állapot kerüljön bebetonozásra, hanem a fenntartható közlekedési módok előnyben részesítésével, az akadálymentesség feltételeinek biztosításával, növények telepítésével emberközpontú, élhető városi környezet jöjjön létre.

Mint írják.

„A Jövő Városa fejlesztési program III. üteme mintapéldája annak, hogyan nem érdemes közteret felújítani. Elfogadható szélességű járdák, kevesebb autó, kerékpáros kétirányúsítás, néhány fa, padok, kerékpártámaszok – ezek mind sokkal többet adnának a díszburkolatnál.”

Ott a parkolóház, tessék azt használni

Szerintük a műszaki átadás-átvételig több hiba orvosolható lenne. Így például a Reáltanoda utca Szép utca és Magyar utca közötti szakaszán az általuk korábban javasolt egyoldali parkolás bevezetése csak táblázás kérdése, a kieső néhány felszíni parkolóhely pedig – a két, kihasználatlan kapacitásokkal rendelkező parkolóház valamelyikében gond nélkül pótolható. A pollerek elbontásával legalább némi esély mutatkozna arra, hogy a jelenleg 43 centiméter széles járdán egy babakocsit végig lehessen tolni, azonban a jogszabályi minimumnak való megfelelés még így sem biztosítható - írják.