Mészáros Lőrinc két óra alatt több pénzt keres, mint amit a nógrádi vasútra áldoz az állam

Ennyire fontos a régió a Fidesz-kormánynak.

A Jobbik jelöltje kiemelte:

a XXI. században Nyugat-Európában mindenhol látunk példát a határ menti közlekedés fejlesztésére, ez azonban a magyar-szlovák határon, az Ipoly völgyében még mindig várat magára.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, Dobrocsi többször is felemelte szavát a régió vasúti közlekedésének fejlesztéséért, és fölvetette az Ipolyság-Drégelypalánk vonalon fölszedett 6,4 kilométernyi vonal visszaépítésének szükségességét, mai szerinte több szempontból is jó lehetőség lenne a térség számára.

A jobbikos politikus rámutatott: a fejlesztések elmaradásában vitathatatlan felelőssége van a választókerület fideszes képviselőjének, Balla Mihálynak, aki az elmúlt 20 évben a külügyi bizottság tagjaként - ráadásul háromszor elnöki, illetve alelnöki minőségben - sem tartotta fontosnak, hogy előre mozdítsa a kötött pályás közlekedés ügyét.

Dobrocsi közölte: az elmúlt években számos olyan interreg pályázat is kiírásra került, melyek a határ menti közlekedései csomópontok kialakítását/fejlesztését célozták, ám Nógrád megye ezekből is rendszeresen kimaradt.

A képviselőjelölt felháborítónak nevezte, hogy

Mészáros Lőrinc két óra alatt többet keres, mint amennyit a magyar állam a Balassagyarmathoz tartozó 224 kilométeres pályaszakaszra évente költeni hajlandó.

A jobbikos jelölt szerint édeskevés az az évi 16-20 millió forint, amit karbantartásra költenek, és csupán "a vasúti szakemberek lelkes munkájának" köszönhető, hogy működőképes az Aszód, Ipolytarnóc és Vác háromszögben található vonal.

Dobrocsi azt is kifogásolta, hogy tényleges segítség helyett a kormány csupán kommunikál, és többször is a "fejlődő vasútról" harsogó propagandaanyagokkal szórta tele a megyét, míg a kötött pályás közlekedésre szánt összeg egy forinttal sem emelkedett.

Az ellenzéki jelölt szerint ráadásul fejlesztés helyett a kormány 2012 óta, Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter közlekedési és Völner Pál államtitkár ténykedése idején

egy úgynevezett "racionalizált vasúti mellékvonali menetrend" segítségével igyekeztek tudatosan leszoktatni az utasokat a vasúti közlekedésről, ami mára nagyjából sikerült is.

Ez pedig nem csak a személyszállításban, de a turizmusban is komoly kieséseket eredményezett, hiszen - mint fogalmazott - a nógrádi és a drégelyi várak, valamint az ipolytarnóci ősleletek csoportosan már nem közelíthetőek meg a logikátlan menetrendek miatt. De ugyanennek az intézkedésnek köszönheti kimúlását több vasúti járat is, illetve a teherforgalom jelentős része is emiatt kényszerül az amúgy is siralmas állapotban lévő úthálózatra.

Balla Mihály tétlenségéről szólva külön kiemelte: fideszes ellenfelének nemtörődömségét kiválóan példázza, hogy az esztergomi vonalról 2015-ben felszabaduló Siemens-Desiro - kimondottan  mellékvonali közlekedésre optimalizált - motorkocsik közül egyet sem tudott, vagy akart megszerezni a térség számára, pedig ezt a megfelelő időben elindított lobbitevékenységgel gyerekjáték lett volna elintézni.

Érdekes magyarázatok

A történethez érdekes adalékként szolgál Sneider Tamásnak, a Jobbik és az Országgyűlés alelnökének egy, a témában feltett, 2017 decemberében kelt írásbeli kérdése is, melyben többek közt a következő szerepel:
 
"Korábban elhangzott érv szerint a fentebb említett nógrádi szakaszokra azért nem jöhetnek a motorkocsik, mert gyenge a pálya. Ez némi fenntartással kezelem, hiszen a közelmúlt pálya javításai éppen a vonatok fogadása miatt történtek. Kíváncsian várom, hogy a nógrádiaknak ígért motorkocsikat hol kívánják üzemeltetni?"
 
A Nemzeti Fejlesztési minisztériumtól idén januárban Fónagy János válaszolt, ennek lényege a következő volt:
 
"Előzetes szakmai vélemény alapján a Balassagyarmat környéki vasútvonalak műszaki jellemzői, utasforgalma és jelenlegi menetrendi kínálata nem teszi indokolttá a magasabb sebességre alkalmas, nagyobb kapacitású Desiro motorvonatok térségbeli közlekedését."

Dobrocsi Lénárd ironikusan megjegyezte:

"Sajnáljuk, hogy Nyugat-Nógrádban még annyi lobbiereje sem volt a kormányerőknek, hogy legalább két-három ilyen szerelvényt ide tudjanak hozni, hogy kényelmesebbé tegyék az itt élők közlekedését."

A képviselőjelölt szerint az is lesújtó, hogy a kormánynak továbbra sem ér meg 3-4 milliárdot a nógrádi vasút, holott ennek naponta a sokszorosát teszik zsebre a különböző Fidesz-közeli oligarchák.

Az enyhén szólva ellentmondásos helyzet érzékeltetésére a Jobbik jelöltje egy "Stop Desiro" feliratú nyomtatvánnyal szemléltette, mit is üzen a Fidesz-kormány valójában a régiónak.

[video:https://www.youtube.com/watch?v=MNFS-GRolYM&feature=youtu.be]

Még szerencse, hogy Orbán megígérte: máig sem építették újra a Drégelypalánk-Ipolyság vasútvonalat

A trianoni békediktátum által szétszabdalt, és a rendszerváltás előtt és után is mostohán kezelt vasútvonalért évek óta komoly küzdelmet folytat Dobrocsi Lénárd, a Jobbik Nógrád megyei országgyűlési képviselő-jelöltje. A Magyarország és a Felvidék közötti személyes, kulturális és akár gazdasági kapcsolatok élénkítésének lehetőségét magában hordozó beruházás, Orbán Viktor miniszterelnök személyes ígérete ellenére, továbbra is várat magára.