A döntés mögött az a szempont húzódik meg, hogy sem a fővárosi Fidesz, sem a kormány nem akarja felvállalni annak a politikai kockázatát, hogy egy évvel a választások előtt egy ilyen nagy súlyú döntést hozna.
[fb_pages_codes:budapest]
A portál úgy tudja, hogy a kormány azt is vállalná az Európai Bizottság felé, hogy a díj bevezetésének az elmaradása miatti büntetést befizetné az uniós testületnek. A 15-20 milliárdos büntetés befizetése lényegesen kisebb politikai kárral járna, mint ha a választások előtt bevezetnék a fővárosban autózókat érintő újabb fizetési kötelezettséget.
Mint ismert, a dugódíjat valójában már 2013-ban be kellett volna vezetni, az egyezkedéseknek köszönhetően azonban sikerült néhány évvel későbbre csúsztatni.
Az EU ugyanakkor ragaszkodik a díjhoz: Tarlós István többször emlékeztetett: a metrótámogatási szerződésből mindenki ki tudja olvasni, hogy miért kényszer a díj bevezetése. Az EU Regionális és Várospolitikai Főigazgatóságának európai regionális fejlesztési igazgatója és a Magyarországért felelős területi igazgatója Tarlós István főpolgármesterrel folytatott tárgyalásukon jelezték, hogy a dugódíj által érintett területnek a forgalomcsillapítási cél eléréséhez szükséges nagyságú területet kell lefednie.
A főpolgármester arról is szólt, hogy az idén már nem vezethető be a dugódíj, és továbbra is kétzónásra tervezik a behajtási díjat is. A korábbi tervek szerint a Budapest közigazgatási határán belépőknek a megyei autópályadíjhoz hasonlatos matricát kellene váltani, míg a szűkebb belső zóna határa a Hungária körúton belül lenne.