Egy újabb mély seb Budapest szívébe

Mi értelme mélygarázst építeni Budapest szívébe? Mindig csak a pénz.

A hatóság a mélygarázs építésére az engedélyt még 2011-ben adta ki, amelyet a Levegő Munkacsoport és több József nádor téri lakástulajdonos megfellebbezett. Azonban 2012 júliusában a beruházó OTP Ingatlan Zrt. projektcége a József Nádor Parkolóház Kft. másodfokon is nyert, sőt tavaly végül a Kúria tett pontot a jogi huzavonára - zöld utat adva az építkezésnek.

A Kft. és az V. kerületi önkormányzat megállapodása szerint a cég 690 milliót fizetett a parkoló építési és 50 évre szóló üzemeltetési jogáért. A mélygarázs ezután a kerület tulajdonába kerül.

Február 25-én egy közmeghallgatáson mutatták be a lakóknak a látványterveket. Az 525 gépkocsit elnyelő garázs 3 szintes lesz, nyilvános wc-vel, bicikli- és motorkerékpár-tárolóval. Márciusban a közműkiváltásokkal kezdődik meg az építkezés, a mélyépítési munkákat várhatóan augusztusban indítják. Igaz, részletesebb ütemtervvel nem szolgált sem a projektcég, sem pedig a kivitelező West Hungária Bau Kft.

[fb_pages_codes:budapest]

[fb_pages_codes:econation]

Azonban, ehhez a felszínen található mind a 24 fát ki kell vágni (az ígéret szerint az építkezés után új fasorokat ültetnek, sőt még 71 férőhelyes felszíni parkolást is visszaállítják) miközben a beruházás ellenzői a tér műemlék korú épületeinek statikai meggyengülésére, valamint a talajvíz felduzzasztásának veszélyeire figyelmeztetnek.

"Minden szempontból borzalmas ez a beruházás"

- szögezte le lapunk érdeklődésére a Schnier Mária, a Levegő Munkacsoport munkatársa.

A szakember szerint továbbra is fennállnak azok a körülmények, amelyek miatt hosszú éveken keresztül küzdöttek a mélygarázs megépítése ellen.

A Levegő Munkacsoport négy pontban foglalta össze a beruházást kísérő veszélyeket.

1. Nem vizsgálták meg az idős épületeket a statikai és hidrogeológiai szempontból mielőtt döntöttek volna a mélygarázsról.

2. A talajvíz felduzzasztását megfogják szenvedni a támfalak, a házak pincéi. A talajvíz a Duna közelsége miatt a József nádor téren amúgy is magasabb.

3. Nem tisztázott a mélygarázs szellőztetése sem. Elsőre megdöbbentőnek hangzik, de a tér 8. számú házának udvarán, a liftakna mellé épített, tetőszint fölé nyúló kürtőn keresztül tervezik kivezetni a mélygarázsban keletkezett elhasznált levegőt.

4. S végül a József nádor tér műemléki környezet, amelyet az évekig tartó építkezés szintén veszélyeztet.

Ugyanakkor a térre tervezett mélygarázs - ahogyan a többi, belvárosban létesített mélyépítésű garázs, vagy parkolóház - réges-régen meghaladott, elavult koncepciót takar. Ahelyett ugyanis, hogy enyhítene a belváros parkolási helyzetén, valójában még ront is azon, lévén ahelyett, hogy a külvárosokban, az úgynevezett "módváltási pontokon" ösztönözné az autó lecserélését a közösségi közlekedés járműveire, még inkább a belváros felé vonzza a forgalmat. Hasonlóan a dugódíjhoz, amely bizonyos esetekben - például a díj bérletesítésénél - arra ösztönzi az autóst, továbbra is behajtson a díjfizetési övezetbe, hiszen már kifizette annak költségét. Emellett ezen mélygarázsok profitorientált létesítmények, a helyiek parkolási gondjain ezért nem enyhít, magyarul ingyenes parkolóhelyet nem biztosít a számukra.

Schnier Mária szerint két kulcstényezője van annak, hogy a fák kivágásával végül megkezdődhet az építkezés;

az egyik a bíróság elé terjesztett "rendkívül részrehajló" igazságügyi szakértői vélemény, a másik pedig a József nádor tér 8. szám alatt található ingatlan tulajdoni hányada.

Az előbbi esetén elég felidézni a vörösiszap-pert, amely során a bírónő szintén a szakértői véleményezésekre alapozta a felmentő ítéletét.

Az épület kapcsán viszont egyéb érdekességek is felmerülnek, ezt pedig terepbejárásunk során is megtapasztaltuk. A Nemzetgazdasági Minisztériumnak otthont adó palotával szembeni, 1974-ben felhúzott József nádor tér 8. valóban elüt a környékre jellemző elegáns stílustól - igazi érték-semleges szocialista remekmű. Szerepe azért értékelődött föl aránytalanul, mert csak ebben az épületben kaptak a beruházók engedélyt a kürtő kiépítésére - enélkül pedig nem tudták volna a garázs szellőzését megoldani. (Schnier Mária ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy a hazánkban gyakori leszálló légnyomás a mélygarázs levegőjét visszaszorítja majd a házak közé).

Állítólag a korábbi közösképviselő megkerülte a lakóközösséget - legalábbis nekünk ezt mondták a 8. szám alatti bérlők. Egyébként az itt élők/dolgozók is próbálták megfejteni a beruházás lényegét - végül is abban állapodtak meg, hogyha az OTP-vezér Csányi Sándor a későbbiekben megvásárolja majd a "Pénzügyminisztérium" épületét, és abból egy elegáns szállodát nyit, akkor majd jól fog jönni a mélygarázs.

Akárhogy is, miközben a teret jártuk, a munkások fekete fóliát húztak az építkezést körülölelő kerítésre, lassan megkezdődik a munka érdemi része. A biznisz az biznisz - a karaván halad.