Elbukott a kormány oktatáspolitikája

A bizottságban kiderült, hogy ami idáig a KLIK-ben történt, az nem volt egy sikertörténet.

A bizottság komoly érdeklődés mellett kezdte meg a munkáját, köszönhetően annak, hogy Hanesz József, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) új elnöke és Czunyiné Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár (Emberi Erőforrások Minisztériuma - EMMI) is tájékoztatót tartott a kormányzat szakmai célkitűzéseiről.

Szegregáció mint oktatási kérdés

Az első napirendi pontban a Magyarországon tapasztalható iskolai szegregáció problémáját vitatták meg a képviselők.

Ikotity István (LMP) által benyújtott önálló indítványban a képviselő arra hívta fel a figyelmet, hogy a szegregáció visszaszorítására a kormány legkésőbb 2016 december végéig dolgozzon ki egy cselekvési tervet. Az ellenzéki képviselő szerint nem lehet addig lépéseket tenni a szegregáció ellen, amíg pontosan nem mérték fel annak arányát.

Pósán László (Fidesz), a bizottság alelnöke erre úgy reagált, hogy a szegregáció témájának felvetése pusztán politikai indíttatásból eredeztethető, ugyanakkor véleménye szerint jelenleg tisztázásra vár a szó jelentése.

Dúró Dóra, a bizottság elnöke leszögezte, ez nem etnikai, hanem szakmai kérdés. A Jobbik politikusa hangsúlyozta, hogy a spontán szegregáció káros hatással van az oktatásra, hiszen azokból az intézményekből, ahol például nagyobb az iskolai erőszak aránya, a szülők elviszik a gyermekeiket, ami viszont az oktatás színvonalának visszaesését eredményezi.

Kiemelte: a körzeti iskolák földrajzi területeinek a meghatározásakor egyeztetnie kell a szülőkkel is, a szegregációra oktatási szempontból kell választ találni - tette hozzá.

Hiller István, a korábbi szocialista oktatási miniszter indítványára a bizottság végül egy külön vitanapot fog tartani a folyamat pontos elemzésére.

A beszámolóhoz tartozik, hogy végül a fideszes többség elutasította Ikotity indítványát, ezzel elodázva a szegregáció felmérését.

Határtalanul

Ezután Tirts Tamás, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő általános főigazgató-helyettese értékelte a Határtalanul! elnevezésű programot. A kormány szándéka szerint az állami közoktatásban részesülő diákok legalább egyszer szervezett keretek között, tanulmányi kiránduláson látogassanak meg határon túli magyar közösségeket.

Tirts elárulta, hogy 2015-ben a kormány 1 milliárd 227 millió forint keretösszeget biztosít a pályázatokra.

Talán meglepő, de a száraz tényeket felsoroló beszámoló parázs vitát váltott ki a Fidesz és a Jobbik képviselői között.

Farkas Gergely, a nemzeti ellenzék bizottsági tagja egyrészt kifejezte a programmal kapcsolatban a pártja elismerését, ugyanakkor arra is emlékeztetett, hogy bár 2009-ben a Fidesz csakugyan felvetette az anyaországi diákok utaztatását, de érdemi lépéseket nem tett az ügy érdekében még azután sem, hogy kormányra került.

A honatya kiemelte, hogy a Fidesz 2010-ben egy nappal a Jobbik javaslata után nyújtotta be a Határtalanul! programról szóló tervezetét, ami így árnyalja a kormányzati propagandát.

Felhívta a figyelmet arra is, hogy az eddigi pályázatoknak köszönhetően 43.726 gyermek utazhatott ki a gúnyhatáron túli testvéreinkhez, ami viszont jócskán elmarad a Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által megjelölt százezres céltól.

Farkas Gergely ezzel kapcsolatban arra volt kíváncsi, hogy az említett elmaradást mivel indokolja az EMMI.

Kucsák László, a bizottság fideszes alelnöke felszólalásában kijavította a Jobbik képviselőjét, mint mondta, a Pokorni Zoltán által vezetett hegyvidéki önkormányzat már 2007-ben támogatott ilyen típusú programokat, amire válaszként Dúró Dóra arra figyelmeztetett: hogy a kormánypárt 2010-es programjában semmilyen utalás nem található erről a szándékról.

A bizottság elnöke arra is figyelmeztetett, hogy bár a Fidesz egy 2009 novemberi sajtótájékoztatón ígéretet tett arra, hogy a Polgári Magyarországért Alapítvány költségvetésében elkülönítenek egy részt a diákok utazására, amikor erre a választások után rákérdeztek a nemzeti ellenzék képviselői, a válasz az volt, hogy semmilyen forrást nem csoportosítottak félre ilyen célból. A Fidesz nem indított el ilyen programot, amíg a Jobbik nem indítványozta azt az Országgyűlésben - szögezte le Dúró Dóra.

Bukott fideszes politika

A nap fénypontja azonban ezután következett: Hanesz József, a KLIK új elnöke kijelentette: több ponton is változások lesznek a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ működésében: a tervek szerint a funkcionális feladatok a megyeközpontokhoz kerülnek, a járásoknál marad a szakmai irányítás, és a dologi költségekre kincstári kártyát vezetnek be.

Mint elmondta, az átvett hivatal egy nehéz, javításra váró terület.

Kijelentésével kiszabadította a szellemet a palackból, hiszen ezzel a Fidesz egyik szimbolikus politikai intézménye fölött mondott ki lesújtó véleményt. Ennek megfelelően minden oldalról zúdult a kritika Hanesz Józsefre.

Dunai Mónika (Fidesz) például a budapesti tankerületet hiányolta. Érvelése szerint a fővárosi oktatási intézmények jóval lassabban jutnak a működésükhöz szükséges információkhoz, mint a vidéki iskolák.

Pósán László (Fidesz) szerint nem biztos, hogy a megyei tankerületek járások fölé emelése hosszú távon a jó megoldás. Majd egy be nem váltott ígéretével szembesítette a KLIK vezetőjét: nem történt meg az adminisztrációs teher csökkentése, sőt még nőtt is annak mértéke.

Hiller az elhangzott beszámolót egy intelligens beismerésnek nevezte, amely a 2010 és 2014 közti oktatási politika megbukásáról szólt. Kijelentette, bebizonyosodott, hogy nem lehet egy budapesti irodaépületből irányítani az állami intézményeket. Mint mondta, örül annak, hogy ezt a tárca illetékesei is beismerik, és visszalépnek ettől az elképesztően ostoba döntéstől. A szocialista politikus, utalva a szakképzés átszervezésére, közölte: nem érti, hogy ha valami egy központból nem működött, miért gondolják azt, hogy kettőből fog.

Dúró Dóra véleménye szerint a Hanesz által elmondottak homlokegyenest ellentétesek az elmúlt négy év történéseivel, ugyanakkor elismerte, hogy a Fidesz-kormány itt legalább képes volt az önkorrekcióra.

Szerinte megbukott a kormány egyenlőtlenségek eltüntetésére tett törekvése, utalt ezzel a gazdagabb önkormányzatok által nyújtott plusz szolgáltatásokra.

Felhívta a figyelmet az adatszolgáltatás nyújtotta leterheltségre is, hozzátéve: az adminisztrációs feladatok elvégzése külföldön nem a pedagógusokra hárul. Egyben jelezte: nagyon alacsony a pedagógiai munkát segítők aránya.

Szabó Szabolcs független képviselő szerint, ha egy rendszer már az alapjaiban hibás, felesleges azt renoválni. Majd a KLIK havi 5 milliárdos hiánya felől érdeklődött.

Farkas Gergely felszólalásában három kérdésre várt választ.

Az említett milliárdos hiány okaira és felelőseire volt kíváncsi, utalva arra, hogy ez nem egy hirtelen kiadásból származik.

A KLIK vezetőjét kérdőre vonta a szcientológiai egyház iskolákban folytatott propaganda-kampányával kapcsolatban is.

Harmadik kérdése a pedagógusokkal szembeni, három évre visszamenőleg fennálló bankszámlatartozásra vonatkozott.

Hanesz József közölte: működési korrekciókat hajtanak végre, a megyei szintet pedig megerősítik. A funkcionális feladatok átvétele szerinte segítség a járásoknak, ahol sokszor szakemberhiánnyal küzdöttek.

Az adminisztrációs terhekről szólva az elnök kiemelte: a rendelkezésre álló adatokat újból nem kérik be, csak adatpontosításra törekednek. Jelezte: jelenleg minden tíz pedagógusra egy nevelést-oktatást segítő kolléga jut, és ezt megfelelőnek tartják. A pedagógusok munkaterheléséről végzett felmérésük szerint az alapképzésben 23,72, a középiskolákban pedig 23,9 óra volt a terhelés. A Klik adósságát a szervezet több mint 550 milliárdos költségvetésével vetette össze, és azt mondta, még nem kellően gyors a működés, sok időt vesz igénybe, amíg végigér a kifizetés a rendszeren.

A felmentését kezdeményezték

Az elmondottak alapján tehát új irányba kell fordítani ezt a túlméretezett gépezetet, s a bajt csak tetézi, hogy konkrét elképzeléseket nem hallottunk arról, mi is a kormány szándéka.

Mendrey László, a Pedagógusok Szakszervezetének (PDSZ) elnöke is erre hívta fel a figyelmet, amikor kijelentette: a KLIK egy idegen test a magyar közoktatásban, és még mindig a keresik helyét a rendszerben.

Szerinte Hanesz József nincs tisztában azzal, miből áll a pedagógusok munkaideje, és jelezte: kezdeményezték Balog Zoltán szakminiszternél a felmentését, mert véleményük szerint személyes felelősség terheli az elnököt a milliárdos hiányért is.

Szóvá tette azt is, hogy a Klik egyáltalán nem válaszol beadványaikra.

Hanesz József válaszában elismerte, hogy vállalni kell a felelősséget, ugyanakkor számunkra nem tűnt úgy, hogy a lemondását fogalmazná.

Kiszámíthatatlan a pedagógus életpályamodell

Miután elültek a hullámok, Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár beszámolója következett. Elmondta, hogy a köznevelési törvényben nagy változás nem várható a tavaszi időszakban. Folyik a munka, hogy a pedagógus életpályamodellnél a minőségi többletmunkát is el tudják ismerni.

Természetesen, azért nem áll ilyen jól a magyar közoktatás. Erre hívták fel a figyelmet az ellenzéki politikusok is.

A legfontosabb kritika, hogy a pedagógusok bérezése idáig a minimálbérhez volt kötve, azonban a számítási alap megváltozott, és a növekmény most már nem a minimálbér arányával megegyezően változik.

Így viszont semmi sem garantálja a fizetések inflálódásának megakadályozását.

Szabó Szabolcs a szakképzési törvény megsértésére hívta fel a figyelmet: mint mondta, az Oktatási Hivatalnak fél évvel a jelentkezési határidő előtt nyilvánosságra kellett volna hoznia a keretszámokat, ezzel szemben azt csak 5 nappal a határidő előtt tette meg.

Dúró Dóra a köznevelési törvény várható módosításairól és annak időpontjáról kérdezte az államtitkárt, illetve a minőségi többletmunka bevezetését szorgalmazta.

A bizottság elnöke kiemelte, hogy jelenleg 10 évet kell egy pedagógusnak eltölteni a pályán ahhoz, hogy fizetése érdemben növekedjen, ezzel kapcsolatban arra volt kíváncsi, hogy kiválthatja, lerövidítheti valamilyen szakmai teljesítménnyel a pedagógus ezt az időt.

Mendrey László ezután a 9 évfolyamos képzésről kérdezte az államtitkárt, Horváth István, a Kollégiumi Szövetség elnöke pedig a kollégiumok finanszírozásával kapcsolatban várt válaszokat Czunyiné Bertalan Judittól.

Azonban csalatkozniuk kellett, ugyanis az államtitkár bár hosszasan és választékosan fogalmazott, gyakorlatilag egyetlen kérdésre sem adott érdemi választ.

A legtöbb esetben még el nem készült kutatási eredményekre hivatkozott, így további türelmet kért a bizottságtól.

Annyit azért elárult, az a kormány célja, hogy a gyerekek használható nyelvtudást szerezzenek a közoktatás során, és ezt egy 25 éve megválaszolandó kérdésnek nevezte. Elmondta, hogy az EMMI a fizetések inflálódását is meg kívánja akadályozni, és átláthatóbbá tenné az alapítványi iskolák működését is. De a mikénteket nem részletezte.

Dúró Dóra kérdésére annyit sikerült válaszolnia, hogy az említett törvény a Nemzetgazdasági Minisztériummal közösen fogják megalkotni, de hogy mikor kerül a parlament elé, arról már nem szólt az államtitkár.

A kollégiumokkal kapcsolatban elismerte, hogy a feladat ellátását át kell helyezni, amire nyitottak is, igaz semmilyen javaslatot nem terjesztenek be ezzel kapcsolatban.

A köznevelési államtitkár szerint a kilenc évfolyamos iskola ügyében szakmai és elemző munka folyik, az MTA-t is felkérték módszertani munkára. A tartalmi évfolyambontás mellett el kell végezni a nemzetközi összehasonlítást is - tette hozzá.

Arra ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy óriási a lemaradásunk az informatika oktatás terén az európai átlagtól.