Az Alfahírnek Tóth Sándor, egy hazai fuvarozócég sofőrje nyilatkozott, aki saját maga is többször tapasztalta a Calais-ban lévő apokaliptikus állapotokat. Mint elmondta, a jelenség nem új: már 2006-ban is jellemző volt, hogy a francia kikötő környékén migránsok törték fel a raktereket, az ő kamionjáról egyszer 11 embert kellett leszedni. Mostanra azonban – ahogy ő fogalmazott – elszemtelenedtek az útonállók, és mint a világot bejárt videókon látható, a többnyire afrikai bevándorlók, akiket a kamionos szlengben csak "beduinoknak" neveznek, szó szerint ostrom alatt tartják a kamionokat. Igaz, erre rásegített a kikötőben kirobbant sztrájk is, ami miatt óriási dugók lettek, a migránsoknak pedig eljött a Kánaán.
Önellenőrzés kell
Pedig mindez nem játék: ha a többlépcsős ellenőrzések során az angolok találnak illegális bevándorlókat a raktérben, a sofőrök ellen akár eljárás indulhat embercsempészet miatt, a bírság pedig fejenként 2000 font, azaz mai árfolyamon csaknem 900 ezer forint. Tóth Sándor esetében 11 emberről volt szó, akiket még időben, a franciák fennhatósága alatt sikerült leparancsolni a járműről – máskülönben 22 ezer fontos, azaz majdnem 10 millió forintos bírságra számíthatott volna. Persze nem is volt véletlen, hogy a hatósági vizsgálat előtt saját maguk nézték át a rakományt. Mint lapunknak elmondta, legutóbb idén május 22-én járt ott kamionnal, és akkor csak azért nem tudtak felmászni hozzá a migránsok, mert már Hatvanban direkt úgy pakoltak fel, hogy ne férjen be senki, aki kinyitja az ajtót. Kárt azért így is sikerült okozniuk a szállítmányban.
Itt egy magyar kamion fülkéjébe (!) másztak be
A Calais-n keresztül szállító kamionosok a migránsok miatt tehát folyamatos önellenőrzéseket kénytelenek végezni, mielőtt a kikötőbe állnának. Ha nyomát látják annak, hogy valaki bemászott, akkor még a franciáktól teljes kontrollt kérhetnek, ekkor a kikötőben alaposan átvizsgálják a járművet. A vizsgálatok során még szén-dioxid szintet is mérnek, hogy van-e bent ember. Sándor azonban már olyan trükkről is hallott kamionos körökből, hogy a migránsok ezért zacskókba fújják ki a levegőt. A "szívhang-monitorral" a zörejeket vizsgálják, ez is az embercsempészet miatt van. Alább látható minderről egy összefoglaló videó, 2:41-nél találnak afgánokat a rakomány közé bújva:
Százmilliós kár néhány pillanat alatt
A szállított árukban történő kár pedig jelentős: amennyiben a kamion élelmiszert szállít, úgy azt a brit hatóságok értelemszerűen megsemmisítik, de más esetben is komoly gondok jelentkezhetnek. Az egyik nekünk elmesélt történet szerint egyszer egy magyar gyárból szállítottak volna Londonba intim betéteket, ilyenkor pedig a rakomány higiéniai állapotára kínosan ügyelnek, „még egy apró lyuk sem lehet a ponyván”. Éppen ezért volt végzetes következménye annak, amikor migránsok szabadultak fel a kamionra, akik ráadásul a francia rendőrök későbbi utasítására sem voltak hajlandóak leszállni, ezért könnygázzal segítettek nekik jobb belátásra térni. Ettől ugyan lejöttek, de a londoni cégnek már sem a könnygázzal, sem lábnyomokkal borított rakomány nem kellett, így szépen megköszönték a közreműködést, és az egész cuccot hazaküldték Magyarországra.
Calais-ban egyébként jelenleg is kerítést építenek, hogy megóvják a kikötőt az idegenektől, de ha nem fogják őrizni, akkor ugyan úgy semmit nem fog érni, mint amit a magyar kormány tervezne létrehozni a szerb határon.
Így másztak be egy magyar kamionba Calais-ban
Félnek a kamionosok
Meg nem erősített hírek terjednek arról az interneten, hogy egy lengyel kamionsofőrt (sőt talán egy magyart is) megkéseltek a fuvarra váró bevándorlók. Ha ezek nem is feltétlenül igazak, azt Sándor saját szemével látta, amikor egy kamionost vertek össze, amiért egy vas eszközzel el akarta őket zavarni a rakománya közeléből.
A mára szélsőségessé váló, sáskajárás szerű calais-i állapotok miatt sok kamionos tagadta meg az Angliába történő szállítást, és ezt a cégek is megérhetik, hiszen a több tíz, vagy akár százmillió forintot érő szállítmányok ilyenkor ki vannak téve a felszökő bevándorlók károkozásainak. Gondoljunk csak arra, hogy vajon hol végzik el anyagcseréjüket, ha nem a szállítmány között. Az ilyen áru pedig már teljesen érthetően lesz visszafordítva az akár több ezer kilométeres út után is, hiszen a megrendelő tiszta és rendezett áruért fizet, nem azért, amin napokig éltek koszos emberek.
Beduinok földje
A francia kikötővárosban, ami az Anglia felé történő fuvarozás központját jelenti, becslések szerint több ezer bevándorló tanyázik. Mindannyian a britekhez akarnak eljutni, pedig Franciaország már igencsak Nyugat-Európa, így „menekültként” való kezelésük még annál is abszurdabb, mint amikor a szerb-magyar határon átrohanókról beszélünk.