Úgy tudjuk, a lokális érdekeket képviselő fideszes polgármesterek kontra központi költségvetés harcában egyelőre az előbbiek állnak nyerésre, számos helyen várhatóan eltörlik az útdíjat, különösen a városokat elkerülő útszakaszok tekintetében. A Miskolcot elkerülő M30-s főút útdíj alóli kikerülése megmutatta: a lobbierő természetesen nagyon sokat számít. Puskás Tivadar, Szombathely polgármestere a Népszabadságnak úgy nyilatkozott: "a kialakult helyzet megoldása érdekében tárgyalásokat kezdeményeztünk. Szombathely politikusai teszik a dolgukat, az ellenzék demonstrál, a város vezetése pedig azon dolgozik, hogy az M86-os már elkészült szakasza most ne legyen fizetős".
Mint ismert, Vas megye székhelye felé vezető - finoman szólva is félkész M86-os ügyében már a honvédelmi miniszter, Hende Csaba is lobbizik, igaz, igen sajátosan (egy ideig ugyanis maga sem tudta, hogy fizetős lesz-e az M86-os, vagy sem). Lehetséges azonban, hogy Szombathely járhat a legrosszabbul a megyeszékhelyek közül. Veszprém fideszes alpolgármestere, Némedi Lajos az inforádiónak adott interjújában kitérő, mégis beszédes választ adott a 8-as főút esetleges útdíjasítására feltett kérdésre: "Nem fogok erre a kérdésre válaszolni" - mondta.
Az évek óta bővítés alatt álló, szakaszosan már 2x2 sávos főút fizetőssé tétele azt jelenti, hogy - amennyiben az M86-osért is fizetni kell - Szombathelyt főúton nem lehet majd elérni díjmentes úton. Ez egy olyan megyeszékhely esetén, amelyhez semmilyen autópálya nem vezet - finoman szólva is visszás.
A 8-as főút helyzete már csak azért is problémás, mert díjasításával gyakorlatilag a Közép-Dunántúlt csak fizetős szakaszokon lehetne elérni főúton.
Győrben is áll a bál. Borkai Zsolt, Győr polgármestere szerint a ménfőcsanaki és a gyirmóti városrész lakóit érinti hátrányosan a dolog, ahonnan sokan járnak dolgozni a városba az elkerülő úton a győri ipari parkba és az Audihoz.
Székesfehérváron "csak" az M7-es várost elkerülő szakasza lett fizetős, a települést elkerülő körgyűrű többi szakasza nem. Cser-Palkovics szintén levélben fordult a minisztériumhoz, hogy a városi elkerülő szakasz ne legyen fizetős. Mind közül talán a legmeglepőbb intézkedés a Kaposvárt elkerülő 61-es főút (néha csúfolják még M9-es autópályának, amelyből, két összesen 20 kilométeres "szakasz" készült el eddig) útdíjasítása. A várost tehermentesítő útnak egyedüli szerepe ugyanis épp ez, a 2x1 sávot pedig még egy Békemeneten is nehéz lenne gyorsforgalmi útnak eladni. Mint látható, a kormányt ez az M2-es autóútnál sem kifejezetten zavarta...
Nem is tetszik a város fideszes vezetésének: Szita Károly polgármester szerint az elkerülő fizetőssé tétele nem indokolt, mivel nincs M67-es elkerülő utunk sem, továbbá a kaposmérői, kaposújlaki, illetve a taszári körforgalmi rész még nincs összekötve az M9-es autóúttal – fogalmazott. A polgármester ezért azt szeretné, hogy a kaposvári elkerülő szakasz használata egészen addig legyen díjmentes, amíg Kaposvár nincs összekötve az M67-essel, és a majdan kiépülő M9-essel. Magyarul még jó ideig ingyenes maradna az elkerülő, ha sikerül kilobbiznia.
A végén várhatóan kompromisszumos megoldásra jutnak majd, amivel a költségvetés is jóllakik, valamint a fideszes polgármesterek is büszkélkedhetnek majd a helyi tévében: még a kormánnyal szemben is képesek megvédeni a város érdekeit.
Hogy a dilettáns, szakmaiatlan útdíjból hol hátrál meg a kormány, még a jövő zenéje.