Gazdaságdiplomácia a gyakorlatban: szinte el sem indult, már meg is szűnt a Taskent-Budapest járat

Gazdaságdiplomácia a gyakorlatban: szinte el sem indult, már meg is szűnt a Taskent-Budapest járat

Mindössze három járatig élt a Budapestet Taskenttel összekötő közvetlen repülőjárat. Pedig Szijjártó külügyér augusztus 19-én azt ígérte, már másnaptól egy, szeptembertől heti kétszer, januártól pedig heti háromszor indul majd repülő Üzbegisztánba.

Vajon mi történt, hogy „egy régi cél megvalósulása” után mindössze három járatig élt a Budapestet Taskenttel összekötő közvetlen repülőjárat, holott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter azt ígérte, már másnaptól egy, szeptembertől heti kétszer, januártól pedig heti háromszor vehető igénybe ez a szolgáltatás? A blamázsról szóló hírről többek között az Mfor számolt be a Spabook nyomán.

Ebből kiderül, hogy

a Qanot Sharq nevű üzbég légitársaságnak a Budapestet Taskenttel összekötő repülőjárata két héttel és három repüléssel indulása után már meg is szűnt.

A Flightradar adatbázisában még szerepel a vasárnapi, szeptember 10-i járat 12:30-as indulással, de a Budapest Airport hivatalos oldalán már nem lehet megtalálni, és a repülőtér telefonos ügyfélszolgálata megerősítette, hogy nemcsak a mai járatot törölték, hanem a Qanot Sharq Budapest-Taskent útvonala szűnt meg, kikerült a menetrendből. Pedig az üzbég vállalat állítólag jól teljesített, az augusztus 20-i, 27-i, illetve szeptember 3-i járatok egyébként pontosak voltak, az Airbus A321-es típusú repülőgépek minden alkalommal 15 perc körüli késéssel szálltak fel és 5 óra 15 perc repülés után landoltak Taskentben. A megszűnést illetően a külügyminisztérium nem adott semmilyen felvilágosítást.

Az is igaz, hogy a járat indításának bejelentése és körülményei ugyanolyan kurtán-furcsán alakultak, mint a megszüntetés. Szijjártó augusztus 19- én, miután beszélgetést folytatott Laziz Kudratovval, az Üzbég Köztársaság beruházási, ipari és kereskedelmi miniszterével, derült égből villámcsapásként közölte a kormánysajtóval, hogy „holnaptól már heti egy, szeptembertől kettő, januártól három, míg 2025-től pedig heti négy közvetlen repülőjárat köti össze a két fővárost”. Az nem derült ki, hogy hirtelenjében pontosan hányan váltottak jegyet például a másnapi, augusztus 20-i járatra. Csak annyit lehetett megtudni a járatok indításáról szóló, kapkodásnak tűnő döntés okáról Szijjártótól, hogy „a gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok fejlesztése érdekében régi célként jelöltük meg, hogy közvetlen légi járat kösse össze Budapestet Taskenttel”.

És valóban, tényleg valamilyen régi és jól végig gondolt cél mozgathatta meg az állóvizet, mert a külügyminiszter augusztus 19-én azt is elárulta, hogy a magyar diplomácia profi, már rá is készült a felgyorsult kapcsolatok fejlesztésére. Mivel „az új légi járatoktól a gazdasági kapcsolatok egy újabb lendületét is várjuk”, a roham nem érheti váratlanul a magyar államot. „Az utazások zökkenőmentességét segítve megnövelték a taskenti nagykövetségen a konzuli létszámot, és felgyorsították a vízumkiadást is. A politikus szerint a könnyítésekkel könnyebben és gyorsabban utazhatnak turisták és üzletemberek a két ország között.”

Ahogyan azonban a légijárat megszűnéséről, úgy a történtek után a magyar adófizetőket terhelő konzuli létszám elvárható csökkentéséről sem lehet egyelőre többet tudni. Az pedig remélhető, hogy mindez nem érinti „a magyar vállalatoknak helyet adó, Taskent közelében kiépítendő speciális ipari zóna előkészítését”, amiről ugyancsak Szijjártó azt mondta, hogy „jól halad, és az év végével várhatóan befejeződik”.

Csak hát, ezek szerint, ha ez is meghiúsulna, akkor az sem biztos, hogy a magyarok tudomást szereznének róla.

A cikkből az is kiderül, hogy a magyaroknak azért Szijjártóék miatt nem kell szomorkodniuk. Akit továbbra is érdekel Üzbegisztán, az várjon egy kicsit a Wizz Air-re. A társaság ugyanis Üzbegisztán másik városába, Szamarkandba indít járatot Budapestről decembertől, még ha egyelőre nem is lehet rá jegyet kapni. A tanulságot Németh Balázs, az atlétikai vébét szervező Budapest 2023 NZrt. vezérigazgatójától kölcsön vett, egyszerű mondatával lehetne talán leginkább érzékeltetni, aki szerint a sikernek van, azonban „szarnak, bajnak nincs gazdája, így szól a mondás”.

(Címlapkép: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (j) és Laziz Kudratov üzbég ipari és kereskedelmi miniszter (b) kezet fog a Budapesten, a minisztériumban tartott sajtótájékoztatón 2023. augusztus 19-én. Közvetlen légi járat köti össze Magyarországot Üzbegisztánnal augusztus 20-ától, és szeptembertől heti két, januártól három, 2025-től pedig négy járat közlekedik majd Budapest és Taskent között. MTI/Kovács Attila)