Sándor Csilla írása. A cikk a Bar!kád hetilapban jelent meg, most teljes terjedelmében elolvashatja.
Politikai védettséget élvezhet a Volánbusz, valamint a Dél-Alföldi Közlekedési Központ (DAKK) vezetője, Fekete Antal. A sajtó rendre lepattan az illetékesekről, amikor a vezérigazgató iskolai végzettségét firtatja. A közlekedésért felelős államtitkár pedig a nyilvánosság előtt tartotta rendjén valónak, hogy olyan mikrovállalkozás jusson, összességében tízmilliárdot is meghaladó megbízáshoz a DAKK-tól, amelynek tulajdonosa érdekelt abban a csapatban, amelynek színeiben Fekete tereprally versenyzőként állt rajthoz. A kormány illetékese abban sem talált kivetni valót, hogy darabonként 23 millióért vásároltak 650 ezer kilométert futott nyolc-kilenc éves buszokat, holott azokat harmadáron is kínálják eladásra.
Még 2012 novemberében döntött a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. arról, hogy a kormány szándékai szerint a Volánbusz Zrt. mellett hat régiós közlekedési központba szervezik a Volán 24 társaságát. Azt remélik a változásoktól, hogy az uniós közlekedési piac 2017-es megnyitásáig versenyképessé válnak a társaságok. A kizárólag állami tulajdonban lévő vállalatokat, húsz millió forintos alaptőkével és három-három tagú igazgatósággal, valamint felügyelő bizottsággal hozták létre. Az átszervezések következtében hét Volán társaságot alakítottak ki. Az átalakításoktól az illetékesek a szolgáltatások gazdaságosabbá tételét és a színvonal javulását várták. Ennek megfelelően miskolci központtal létrehozták az ÉMKK (Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt.-t, békéscsabai székhellyel a DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. alakult meg. A DDKK, vagyis a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. kaposvári, az ÉNYKK Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. szombathelyi, a KNYKK Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ tatabányai, míg a KMKK Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. szolnoki székhellyel üzemel, míg a Volánbusz Zrt. önállósága megmaradt.
Az átszervezések mögött sokan egy közelgő privatizáció előkészítését látták. Tavaly nyáron Lázár János a tervekről annyit mondott, hogy nem akarják eladni sem a MÁV-ot, sem a Volán-társaságokat, de nem zárta ki, hogy végül összevonják azokat. A versenyképesség javítása érdekében hosszú idő után ismét lehetősége nyílt a társaságoknak a buszpark fiatalítására és ebben akadt, aki megtalálta a számítását.
Buszbiznisz
A Volán társaságok átalakítása mellett a kormány belevágott a Magyarországon nagy hagyományokkal bíró buszbiszniszbe is. Az előző kormányzati ciklus első felében állami tulajdonba került a Rába. 2013 februárjában a Rába-Volvo együttműködés elindításakor, arról beszélt Szijjártó Péter, hogy új lendületet kap a járműgyártásnak ez az ága. A három évvel ezelőtti Busexpón a kormány illetékese beharangozta, hogy elindítják a magyar közforgalmú buszpark cseréjét, mivel az állapotfelmérés tragikus eredményt hozott. Finanszírozóként az MFB-t említették. Sokan arra gondoltak, hogy a Rába-Volvo frigyre alapozza mindezt a kormány. Meg is hirdette a Rába a beszállítói programot, több mint 250 cég jelentkezett a felhívásra. Aztán 2013-ban elkészült a Nemzeti busz is, amelyről viszont kiderült, hogy egyetlen magyar alkatrész sem volt benne.
A buszállomány rossz állapota nem volt újdonság a döntéshozók előtt, ahogy a közelgő uniós piacnyitás sem. Ennek ellenére évekig beszerzési stop volt ezen a területen. A kormány által favorizált Rába-Volvo együttműködés a kezdeti időszakban a várakozásoknak megfelelően, jól szerepelt a beszerzéseken és szállíthattak Pécsre, és a fővárosnak is buszokat.
2014 júliusában a DAKK tenderén is eredményes volt a Rába, a dél-alföldi közlekedési cég 32 új buszt rendelt meg. Egyedüli ajánlattevőként jutott a cég a nettó 2,4 milliárd forintos megbízáshoz, emellett javításokra is megbízást kapott.
A kezdeti lendület azonban gyorsan megtört. Az idén márciusban a Rába vezére már arról beszélt, hogy mivel nem kapnak állandó megbízást buszok gyártására, nem kezdenek fejlesztésbe sem, ami a sorozatgyártáshoz szükséges. Ráadásul idővel a Volvok beszerzése sem a Rábán keresztül, hanem a Volvo Hungária Kft. közreműködésével zajlik. De erről később…
Bizalmi kapcsolat?
Éveken át húzódott a busztársaságok átszervezése. Pedig a közösségi közlekedés piacnyitása fenyegetően közeledik. Amikor végül elkezdődtek az átalakítások, akkor szakértők csak néhány dolgot tartottak biztosnak. Ezek közül az egyik az volt, hogy a járműparkot végre korszerűsíteni kell, a másik pedig, hogy a dél-alföldi régió buszközlekedésének átszervezését a 2012. március 15-én Baross Gábor-díjjal is elismert, a Körös Volánt éveken át eredményesen vezető Szarvas Péterre bízzák. 2013 augusztusában azonban leváltották a Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. éléről Szarvas Pétert, erről a vagyonkezelő igazgatósága döntött. Korábban is voltak kísérletek az elmozdítására, de a szakszervezetek tiltakozása késleltette ennek a végrehajtását. Szarvas utóda Fekete Antal lett. Róla annyit közölt az MNV Zrt. kinevezésekor, hogy „szakmai tapasztalatait közlekedési, fuvarozási területen szerezte. Tíz éven keresztül volt az MF Cargo Kft. ügyvezető igazgatója.”
A leváltott Szarvas Péter távozásakor azt mondta, menesztésének hátterében az állhat, hogy több szakmai kérdésben markánsan más álláspontot képviselt, mint a vagyonkezelő vezetése. Szarvas Pétert 2014-ben az önkormányzati választásokon független jelöltként a többség Békéscsaba polgármesterévé választotta.
Fekete Antal a 2002-ben bejegyzett MF Cargo Kft. ügyvezetője volt egészen 2012 márciusáig. A tulajdonosi szerkezetben jelen volt egy Delawareban bejegyzett cég is. A cég nettó árbevétele dinamikusan nőtt a 2010-es 3,5 milliárdról, 2012-re az eladás évére 5,7 milliárdra. Ekkor felvásárolta meg a társaságot a GEODIS Calberson Hungaria Kft.
2013 októberében a Körös, Tisza, Kunság és Bács Volán összevonásával létrehozott DAKK központjául Békéscsabát jelölték ki. Ekkor már a vezetői székben a személyszállítás területén szakmai tapasztalattal nem rendelkező Fekete Antal ült. A vagyonkezelő elégedetlen volt az átszervezések ütemével. Fekete Antal vállalta a folyamatok felgyorsítását.
Több találgatás is felröppent az új vezető iskolai végzettségéről, hiszen erről a kinevezéskor a vagyonkezelő is szemérmesen hallgatott. A Körös Volán oldalán a cégvezetés alatt is tényszerűen olvasható a vezetők szakmai végzettsége kivétel a vezérigazgatóé, Fekete Antalé.
Fekete Antal, a kép jobb szélén. Fotó: magyarkozlekedes.hu
Kis cég, nagy tender, jó kapcsolat
Ahogy Fekete Antal ígérte a feletteseinek, vezetése alatt alaposan felpörögtek az események. Volvo buszok tucatjai kerültek a Dél-Alföldre. A Rábától vett 32 darab új jármű mellett, 20-at bérel a cég és még 16 járművet használtan vettek a svéd vállalattól. 2014 júliusában az említett Rába által megnyert tender mellett, eredményt hirdettek egy másikban is. Ezen egy az Opten cégadatbázis szerint, mindössze két főt foglalkoztató mikrovállalkozás a B&B Travel Kft. szerepelt sikeresen és egyedüli ajánlattevőként nettó 1,548 milliárdos megbízáshoz jutott a DAKK-tól. A budapesti székhelyű cég, ami előző évben 40 milliós árbevételt ért el a szerződés értelmében új buszokat adhatott bérbe az állami közlekedési társaságnak. A cég jelenleg Sándor Csaba Lajos érdekeltsége. A tender kiírásában nem a műszaki paraméterek szúrtak szemet a szakértőknek és az újságíróknak többek között a Figyelőnek, hanem annak pénzügyi vonatozásai. A 20 darab kéttengelyes buszt, négyéves időtartamra bérli a DAKK. A bérleti díjat a közlekedési társaság havonta fizeti. Ez azt jelenti, hogy a nyertes kétfős 40 milliós forgalmú mikrocégnek rendelkeznie kellett a darabonként több tízmilliós tételt jelentő buszokkal, de csak 48 hónap elteltével kapja vissza a bérleti díjakból ezek ellenértékét. A B&B Travel Kft. Volvokkal nyerte a tendert, amelyeknek bérleti díja egyenként havonta 1,6 millió forint.
Feljelentett, utcára került
Ez utóbbi már abból a feljelentésből derült ki, amelyet Hoffmann Antal tett 2015 januárjában a Békés Megyei Főügyészségen. Hoffmann elbocsátásáig szakszervezeti vezető is volt a vállalatnál, de mint a cég felügyelő bizottságának tagja fordult a nyomozóhatóságokhoz. Munkaviszonyát 2015 nyarán megszüntették. A Barikád úgy értesült, hogy becsületsértés miatt feljelentették, de nem a feljelentésében szereplő ügyekkel összefüggésben. Az érdekvédő a buszbérlések, személygépkocsik és, kondigépek vásárlása, valamint a Svédországból beszerzett buszok ügyében fordult a nyomozóhatóságokhoz hűtlen kezelés gyanúja miatt. Hoffmann szerint túlköltekezés történhetett. A kondigépek és a személykocsik vásárlása hasonló forgatókönyv szerint zajlott.
Három ajánlat érkezett, de végül csak egy cég küldte be a megadott határideig a hiánypótlást, így az nyerte el a megbízást. A feljelentéshez becsatolt dokumentumok szerint drágábban, mint ahogy azt amúgy finanszírozni lehetett volna. Ezt Hoffmann Antal azzal is bizonyította, hogy például az autóbeszerzésen nyertes cégtől kért ajánlatot hasonló tartalommal, mint ami a tenderben állt és több mint egymillióval kedvezőbb árat kapott, mint a DAKK.
Hoffmann kirúgása miatt munkaügyi bírósághoz fordult, ott első fokon nem adtak neki igazat. Lapunk úgy értesült, hogy másodfokon májusban folytatódik a pere.
Míg az érdekvédő bíróságon küzd és közpénzek után nyomoz, közben 2015 áprilisában Fekete Antalt a DAKK vezetése mellett, a vagyonkezelő megbízta a Volánbusz vezérigazgatói feladatainak ellátásával is. Az új buszok bérlése és beszerzése mellett a DAKK közbeszerzési eljárás keretében 16 darab használt Volvo buszt is beszerzett darabonként 23,5 millió forintért a Volvo Hungária Kft.-n keresztül. A cégnek ugyanazon a címen van a székhelye, mint a B&B Travel Kft.-nek. Hoffmann Antal emiatt is feljelentést tett, mivel az interneten 6-10 millió forintért talált a vásároltakhoz hasonló állapotban és korban lévő járműveket. Az érdekvédő szerint ezekbe, mivel Svédországból hozták be klímát kellett beszerelni. Az egyikben pedig rövid időn belül motort kellett cserélni.
Nyerő széria
Míg a Volán szakszervezetek a privatizációtól tartanak, addig akadnak, akik megtalálták a számításukat a közösségi közlekedésben. Ilyen a már említett B&B Travel Kft., a mikrovállalkozás 2003-ban alakult. Fő tevékenységi köre a gépjármű-kereskedelem. Előző tulajdonosa 2013 őszén vált meg a cégtől. Pedig 2011-12-ben a nettó árbevétele meghaladta a 100 millió forintot. 2013 tavaszán a kft. egy 2016 év végéig szóló szerződést kötött a Volánbusz Zrt.-vel négy darab busz bérbeadásáról, darabonként havi nettó 1,2 millió forintért. Ennek ellenére a tulajdonosa 2013 szeptemberében eladta a kft.-t, amely Sándor Csaba Lajos érdekeltségébe került. Sándor cége a közúti fuvarozásra szakosodott Special Central Transport Kft., továbbá a Cargo Racing Kft. is. A két vállalkozást tavaly egyesítették. Az üzletemberhez köthető a Debxon Kft. is, amit háztartási gépek, valamint gépjárművek kereskedelmére hoztak létre, de felkerült a társaság a NAV adóslistájára 142 milliós tartozás miatt.
Sándor a B&B Travel Kft. új tulajdonosaként már több a DAKK által kiírt tenderen nyert. Hogy mindez miért érdekes?
Fekete Antal, a DAKK vezérigazgatója tereprally versenyző szabadidejében. Történetesen a Cargo Racing színeiben állt rajthoz és 2014-ben országos bajnokságot is nyert, ami ugyancsak Sándor Csaba Lajos érdekeltsége. A Figyelő című hetilap anno megkérdezte a vagyonkezelőt, hogy nem tartják-e visszásnak mindezt, de ők azt válaszolták, hogy nem szólnak bele, hogy a DAKK vezére, kivel és mivel tölti szabadidejét.A DAKK beszerzéseivel kapcsolatban írásbeli kérdést tett fel a kormány illetékesének Ander Balázs. A Jobbik országgyűlési képviselője Fekete Antal iskolai végzettsége mellett az firtatta, hogy szakmailag jó döntés volt-e a 2005-ös évjáratú, klíma nélküli, 650 ezer kilométert futott Volvo buszok beszerezése darabonként 23 millióért? Fónagy János válaszában Feketét szakmai képzettsége és üzleti eredményei alapján alkalmasnak nevezte a DAKK vezetőjének. A használt buszokkal kapcsolatban úgy vélekedett, hogy a hasonló korú és nagyjából 650 ezer kilométert megtett járművekhez képest a DAKK által megvettek állapotát a leszállítás előtt jelentősen javították. A B&B Travel mikrovállalkozás nagy megbízásáról Fónagy azt írta, nem érte a pályázatot semmilyen kifogás. És a történetnek nincs vége. 2016 januárjában jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben, hogy a DAKK által kiírt 60 darab használt távolsági autóbusz beszerzése bérleti és javítási, karbantartási tenderét 9,4 milliárdos ajánlattal (áfa nélkül) a B&B Travel Kft. nyerte meg két másik vállalkozással konzorciumban. Ha egy üzlet beindul…
Sándor Csilla