A kinevezést külön érdekessé teszi, hogy a BAT a múlt héten nyilvános pályáztatás nélkül, nevetségesen csekély koncessziós díjért kapta meg a dohány-nagykereskedelem milliárdokat hozó monopoljogát.
A nagy dohánycég mindig is igyekezett jó kapcsolatot ápolni az épp aktuális kormányzattal. Most épp a dohány-nagykereskedelem monopoljogának megszerzése előtt tették meg ezt. A nol.hu a cégbírósági adatokra hivatkozva azt írja, hogy Lánczi Tamás, a kormányközeli Századvéget vezető Lánczi András fia, a Századvég vezető elemzője március elején a dohánycég felügyelőbizottsági tagja lett.
Lánczit nemcsak az elemzői tevékenysége tette ismertté, hanem nemzetközi tevékenysége is. Ő lett az ügyvezetője Orbán Viktor miniszterelnök stratégiai főtanácsadója, Habony Árpád és a Fidesz–KDNP politikai tanácsadója, Arthur J. Finkelstein Londonban bejegyzett közös cégének, a Danube Business Consulting Ltd.-nek.
Lánczi amúgy az MTVA hivatásos bloggere, a sajtóban megjelent információk szerint, ezért a munkáért havi félmillió forintot tehet zsebre. Az biztosnak látszik, hogy Lánczit nem az üzleti tapasztalatai miatt nevezték ki a posztra. Eddig ugyanis a Századvégen kívül kizárólag a közigazgatásban dolgozott. Egy ilyen multi céghez pedig általában követelmény a komoly üzleti tapasztalat.
A nol.hu szerint a BAT-nak jól jöhetett az a kormányközeli kapocs, amely Lánczinak megvan. Legalábbis ezt erősíti, hogy a multicég a kormányközelinek tudott Continental leányvállalatával, a Tabán Trafik Zrt.-vel közösen megkapta a dohány-nagykereskedelem jogát, mesés feltételekkel.
Piaci szakemberek 5–12 milliárd forint közé taksálják a „nemzeti trafikellátó” várható hasznát, hiszen nem lesznek versenytársai, a kormánytöbbség mentesítette az iparűzési adó fizetése alól, a koncessziós díj pedig nevetséges: idén mindössze 10, jövőre 100 millió forintot kell kifizetnie a két dohánygyártó közös vállalkozásának, és csak 2021-től ketyeg a bombaüzlethez képest jelképesnek nevezhető összeghez.