A négy vadászgép és a mintegy nyolcvan katona a tervek szerint augusztus végén települ át Zoknia támaszpontra. A Baltic Air Policing nemzetközi szerepvállalásra történő felkészülés részeként ezekben a napokban a légi utántöltést gyakorolják a Gripenek. A Baltikumban előfordulhatnak olyan esetek, amikor a harci gépeknek huzamosabb ideig a levegőben kell maradniuk, ezért kell gyakorolni a légi utántöltést – mondta Hende Csaba honvédelmi miniszter.
Sajnálatos módon az utóbbi bő egy hónapban két magyar Gripen is balesetet szenvedett. Egy még májusban Csehországban futott túl a repülőtéren és tört össze. Egy másik gép pedig futóműhiba miatt Kecskeméten hasra szállt.
Két hete működésképtelennek nevezte a Magyar Honvédség repülésbiztonsági rendszerét az mno.hu-nak egyik forrásuk, a rövid időn belül második, életveszélyt okozó, milliárdos anyagi veszteséget eredményező Gripen-baleset nyomán. A lap másik informátora pedig úgy fogalmazott, hogy a kormány által 2011-től bevezetett működési modell, struktúra és humánpolitika (benne az utánpótlásképzés) egyszerűen alkalmatlanná tette a honvédséget a repülőtechnika biztonságos üzemben tartására.
A lapnak nyilatkozó források azt mondták: a rendszerben lévő tartalékok mostanra elkoptak, és azonnal súlyos repülőesemények sora következett be – mutatnak rá. A kérdésben járatos aktív és nyugállományú, valamint civil szakértők – a hazai katonai repülés korábban, illetve jelenleg meghatározó figurái – minden esetben azzal a feltétellel vállalták a lappal történő beszélgetést, hogy kilétüket nem hozzák nyilvánosságra.