India is rájött: az autók és légszennyezettség között van kapcsolat

"Nincs annál alapvetőbb jog, mint hogy az ember tiszta levegőt szívhasson, és ez az, amit a bíróság ma elismert"

A tilalom - amely az indiai média értesülése szerint jövő év március 31-ig marad érvényben - a 2 ezer köbcentiméteresnél nagyobb motorokkal felszerelt dízelautókra vonatkozik: ezek általában négykerék-meghajtású gépkocsik, terepjárók és más nagy autók.

A testület egyúttal megtiltotta a 10 évesnél idősebb, dízelüzemű teherautók behajtását az indiai fővárosba. A bírósági ülésen jelen lévő Szunita Narain környezetvédő szerint arról is döntés született, hogy a fővárosban március 31-től csak sűrített földgáz-üzemű taxik közlekedhetnek. A bíróság ideiglenesen betiltotta a szemétégetést is.

"Nincs annál alapvetőbb jog, mint hogy az ember tiszta levegőt szívhasson, és ez az, amit a bíróság ma elismert"

- mondta újságíróknak Narain.

Az Újdelhi utcáin jelenleg közlekedő 8,5 milliós járműflotta eddig naponta 1400 új autóval bővült.

Újdelhi egymást követő városvezetéseit rendszeresen érték bírálatok amiatt, hogy nem tudták mérsékelni a légszennyezést a fővárosban. Az indiai metropolisz az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a világ legszennyezettebb települése, ráadásul a feketelista első húsz helyezettje között még további 12 indiai város található.

Újdelhit napok óta fullasztó szmog sújtja, december elején az egy köbméter levegőben mért apró porszemcsék (PM2,5) koncentrációját mutató levegőminőségi index értéke helyenként a 712 mikrogrammot, vagyis az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlásában szereplő egészségügyi határérték több tízszeresét is elérte.