Ez kínos.
Már csak azért is, mert tegnap a vs.hu által zengett kormánypropaganda még büszkén állította, hogy a német BMW gyárat alapít hazánkban, míg a szintén német Mercedes egy újabb üzemmel gyarapítja kecskeméti telepét, aminek a gyártósoráról aztán egy új típus fog majd legördülni.
A vs.hu által kiszivárogtatott agitpropot azonban mindkét cég cáfolta, és nemcsak a magyar sajtóban, de külföldi hírügynökségeknél is (Dow Jones Newswires).
A BMW-csoportnak nincsenek arra vonatkozó tervei, hogy gyárat építsen Magyarországon, a gyár sajtóosztálya szerint a hír téves.
Dirk Wölfer, a Német‐Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara kommunikációs osztályvezetője, aki a Merkel és a német cégek közötti tárgyalásokat szervezte, az index.hu-nak elmondta, hogy ezekről a konkrét beruházásokról ott nem volt szó, sőt a BMW képviselői nem is voltak jelen ezen a megbeszélésen.
Persze, attól még négyszemközt beszélhetett erről Merkel és Orbán, vagy Merkel és Köves Slomó, de akkor illett volna erről értesíteni az adott gyárakat is.
Hasonló a helyzet a Mercedes esetében is. A tulajdonos Daimler AG ugyan elismerte, hogy létezik terv a bővítésre, azt azonban hozzátette, hogy az egyelőre nincs napirenden.
Mint ahogy korábban írtuk, bár tényleg örömteli, hogy hazánk gazdaságába a német autógyárak beruháznak, azonban ezek a cégek is csak megfelelő jogszabályi- és adózási feltételek miatt települnek ide.
Hasonló helyzet merült fel az Audi győri bővítése kapcsán is, az EU az Audi-dossziét áthelyezte a be nem jelentett támogatási ügyek közé, mivel Brüsszel szerint sérti a versenyt a gyár állami támogatása.
A politikai érdekek természetesen minden ilyen nemzetközi szerződésben megnyilvánulnak, de praktikus szempontból tekintve, a meg nem valósuló BMW projekt egy újabb példa arra, hogy nem a multinacionális termelő kapacitás állami dotálása az elsődleges eszköz a gazdasági kilábaláshoz. A pénzt a hazai kkv erősítésére is fel lehet használni.